Maszt może służyć długie lata lub jeden sezon. Wszystko zależy od tego ile pływamy i jak o niego dbamy. Jednym z czynników, jakie mają istotny wpływa na trwałość masztu jest tarcie powstające w miejscu zapinania bomu oraz w miejscu pracy kamberów.
O ile na uszkodzenia związane z pracą kamberów nie mamy specjalnie wpływu (chyba że zmienimy żagiel na bezkamberowy), o tyle miejsce łączenia masztu z bomem możemy ochronić. Co się dzieję w tym miejscu? Pracujący bom zwłaszcza, jeśli posiada nieruchomą głowicę, powoduje tarcie plastikowych części zapięcia o zewnętrzną ściankę masztu. Jakie to może mieć skutki, łatwo przewidzieć.
Używane maszty najczęściej ulegają złamaniom właśnie tuż nad bomem lub wyżej, w miejscu pracy kamberów.
Jak zapobiec zbyt szybkiemu zużyciu masztu?
Zmień bom na taki, w którym głowica bomu jest masywna, a obszar styku z masztem duży. Najlepiej będzie, jeśli całe miejsce styku z masztem będzie pokryte grubą gumą, a głowica umożliwiła ruch bomu w pionie.
Zastosuj plastikową podkładkę pod klamrę bomu. Podkładka taka, rozkłada siły powstające na łączeniu na dużo większym obszarze, podlegając jednocześnie ścieraniu w miejscu styku z bomem. Podkładkę taka zakłada się tak, aby gumowa powierzchnia głowicy bomu stykała się bezpośrednio z masztem, natomiast plastikowa z podkładką.

Dbaj o czystość miejsca łączenia masztu z bomem. Nie dopuszczaj do dostania się w to miejsce piasku.
Możesz również zastosować rurę termokurczliwą. W tym celu odcinek długości minimum 40 cm załóż na maszt w miejscu szczeliny kieszeni masztowej a następnie gorącym powietrzem z opalarki ogrzej rurkę, aż ulegnie ona skurczeniu i przyklei się do masztu. Rurka taka spełni swoje zadanie jedynie wtedy, gdy będzie dostatecznie gruba. Minusem tej metody jest jednak zwiększona waga masztu. Jest jeszcze jedna istotna sprawa w kwestii dbania o maszt: Ograniczmy do minimum czas przetrzymywania wybranego pędnika lub samotnie leżącego masztu na plaży. Zdarza się, że bardzo dobre maszty potrafią po kilku godzinach leżenia na pełnym słońcu złamać się jak zapałki nie dotknąwszy wody! Poza tym jeżeli mamy zamiar przetrzymywać rozłożony pędnik w klatce wypożyczalni, zawsze luzujmy żagiel po maszcie, bo po kilku dniach maszt może pozostać na stałe krzywy.
Więcej o dbaniu o maszt możesz przyczytać tutaj |