Właściwe zestrojenie poszczególnych elementów zestawu bardzo mocno wpływa na szybkość i kontrolę na halsie. Jest to dużo ważniejsze niż właściwości poszczególnych elementów zestawu – masztu, żagla czy deski. Jeżeli tylko jeden z tych elementów jest źle ustawiony, cały zestaw nie działa jak należy i płyniesz wolniej, niż byś chciał (-a).
Czasem nawet możesz mieć wrażenie, że ktoś Ci dowiązał wiadro do statecznika, bo inni szybciej odpalają, osiągają większe prędkości, a dysponują gorszym sprzętem.
Jak poszczególne skrajne ustawienia elementów zestawu wpływają na szybkość i inne parametry żeglugi.
Element | Wpływ na osiągi całego zestawu | | Statecznik | bliżej rufy - (regulacja możliwa tylko w skrzynkach typu US-box lub Trimbox) | większa prędkość, lepsza stabilność przy większych prędkościach, wolniejsze wejście w ślizg, zwroty po dużym łuku, dobra manewrowość przy mocniejszym sterowaniu tylną stopą | bliżej dziobu - (regulacja możliwa tylko w skrzynkach typu US-box lub Trimbox) | mniejsza prędkość, gorsza stabilność przy większych prędkościach, szybsze wejście w ślizg, zwroty po małym łuku, dobra manewrowość przy mocniejszym sterowaniu przednią stopą | zastosowanie „antygrassa” | mniejsza prędkość, lepsza stabilność przy większych prędkościach, wolniejsze wejście w ślizg, zwroty po bardzo dużym łuku | Stopa masztu i wysokość bomu | stopa masztu bliżej rufy, bom wysoko | zmniejszona powierzchnia zmoczona dna, większa prędkość, wolniejsze wejście w ślizg, większa manewrowość, mała stabilność | stopa masztu bliżej rufy, bom nisko | umiarkowana powierzchnia zmoczona dna, umiarkowana prędkość, wolniejsze wejście w ślizg, umiarkowana manewrowość, umiarkowana stabilność | stopa masztu bliżej dziobu, bom wysoko | umiarkowana powierzchnia zmoczona dna, umiarkowana prędkość, szybsze wejście w ślizg, mniejsza manewrowość, większa stabilność | stopa masztu bliżej dziobu, bom nisko | zwiększona powierzchnia zmoczona dna, mała prędkość, umiarkowane wejście w ślizg, mniejsza manewrowość, umiarkowana stabilność | Głębokość profilu żagla | głębszy – słaby wiatr | dobra stabilność i prędkość, mniejsza manewrowość | głębszy – silny wiatr | zbyt duży ciąg i niekorzystnie skierowane siły na żaglu | płytszy – słaby wiatr | mniejsza stabilność i większa manewrowość | płytszy – silny wiatr | dobra stabilność i prędkość |
Poniżej zamieściliśmy wskazówki, jak ustawić typowy zestaw Freeride-Freerace na warunki marginalne 3-4B, umiarkowane 4-6B i trudne powyżej 6B. Priorytetem jest tu oczywiście prędkość. Podstawowy kurs – półwiatr. Warunki marginalne 3-4B:- stopa masztu mniej więcej w środkowym ustawieniu w skrzynce podmasztowej lub bliżej dziobu
- bom nad linią barków lub wyżej
- statecznik (i ile masz możliwość regulacji położenia) w środkowym ustawieniu lub lekko z przodu
- strapsy w średnim lub węższym rozstawie, w środkowym lub przednim ustawieniu, na burtach
- głębokość profilu żagla największa – minimalne wybranie po maszcie i bomie
- luźny lik wolny – minimalne wybranie po maszcie wg producenta
- linki trapezowe ze względu na głębszy profil zlokalizowany bliżej masztu – nieco z tyłu
Warunki umiarkowane 4-6B:- stopa masztu w środkowym ustawieniu lub bliżej rufy
- bom nad linią barków lub wyżej
- statecznik w środkowym ustawieniu lub z tyłu
- strapsy w średnim lub szerszym rozstawie, w środkowym lub tylnym ustawieniu, na burtach
- głębokość profilu żagla średnia lub mała – średnie lub mocne wybranie po maszcie i bomie
- luźny lik wolny – średnie lub duże wybranie po maszcie wg producenta
- linki trapezowe w ustawieniu zalecanym przez producenta
Warunki trudne powyżej 6B:- stopa masztu nieco bliżej dziobu niż w ustawieniu na wiatry umiarkowane
- bom nad lub na linii barków
- statecznik w tylnym ustawieniu
- strapsy w szerokim rozstawie, w środkowym lub tylnym ustawieniu, na burtach lub blisko osi deski
- głębokość profilu żagla mała –mocne wybranie po maszcie i bomie
- luźny lik wolny – duże wybranie po maszcie wg producenta
- linki trapezowe w ustawieniu zalecanym przez producenta lub nieco z tyłu
Ustawienia te, zwłaszcza trym deski odnoszą się, tak jak wspomniano, do typów Freeride/Freerace. Każdy model deski ma inne miejsce wklejenia skrzynki podmasztowej, strapsów czy skrzynki statecznikowej. Im deska posiada większy potencjał regatowy, tym wszystkie elementy znajdują się bliżej rufy lub burt (strapsy). Należy to uwzględnić przy zastosowaniu się do powyższych wskazówek. |