Producent żagli Severne, marki, która zdobyła juz uznanie wśród polskich windsurferów, zaprezentował garść wskazówek, jak poprawnie trymować żagle slalomowe, na podstawie modelu Code Red 2009.
W rogu szotowym żagla są dwa oczka. Którego powinienem użyć?
Użycie górnego oczka (remizki) daje większą moc żagla poprzez większe napięcie rogu szotowego. Użycie dolnego powoduje skręcenie głowicy żagla i otwarcie żagla, czyniąc go łatwiejszym w kontroli. Jeśli czujesz duży ciąg żagla na tylną rękę i jesteś zmuszony do przyjęcia niewygodnej pozycji, ze zbyt dużym naciskiem na tylną stopę, użyj dolnego oczka. Jeśli masz wrażenie zbyt małego fina i jesteś zmuszony do żeglowania ze zbyt mocno wybranym żaglem, użyj górnego. Jeżeli używasz mniejszego żagla niż jest sugerowany dla danej deski, użyj górnego oczka
Jesper Orth (AUS-10): Używam przeważnie dolnego oczka, co daje mi większą miękkość prowadzenia i kontrolę nad żaglem. Moc uzyskuję natomiast z bardziej pełnego trymu żagla z neutralnym lub luźnym wybraniem po bomie. Jeśli mam wrażenie zbytniego przeżaglowania, obniżam bom i przesuwam stopę masztu do przodu. Ale dla mnie kluczem do sukcesu jest właściwy trym samego żagla.
Czy do różnych warunków i różnej siły wiatru muszę inaczej wybierać żagiel po maszcie?
Jesper Orth (AUS-10): Ja zawsze używam jednakowego naciągu po maszcie dla różnych warunków. Najlepszym rozwiązaniem jest przetestowanie razem z przyjacielem najlepszego ustawienia napięcia liku przedniego żagla . Po jego znalezieniu, pozostaje skoncentrować się na ustawieniu naciągu po bomie, wysokości bomu, pozycji stopy masztu, rozmiarze fina itd. Dlatego bardzo przydatnym pomysłem jest oznaczenie ustawienia napięcia po maszcie, dzięki któremu będziesz mógł skoncentrować się na innych rzeczach. Dla różnej siły wiatru zmieniam ustawienia napięcia po bomie i wysokość mocowania bomu. W lżejszych warunkach i na płaskiej wodzie bom ustawiam wyżej.
Podczas żeglugi w ślizgu moja przednia stopa wypada ze strapsu. Czy moje ustawienia są złe?
Jesper Orth (AUS-10): Kiedy coś takiego ma miejsce, jest bardzo wkurzające. Ustawienie Twojej pozycji i ciężaru ciała zbyt mocno obciąża tylną stopę. Powoduje to uciekanie rufy oraz wypadanie przedniej stopy ze strapsa. Aby temu zapobiec, zwracam uwagę na następujące elementy: zmieniam fina na większego, opuszczam bom, zwiększam głębokość profilu żagla, przesuwam stopę masztu do przodu. Rozkładam balans ciała w 60% na przednią i 40% na tylną stopę.
W pierwszej kolejności zmieniam statecznik na większy. Jeżeli statecznik generuje zbyt mało ciągu, zmusza Cię do żeglowania ze zbyt mocno wybranym żaglem i zbyt dużym naciskiem na tylną stopę. Większy statecznik pozwoli utrzymać Ci bardziej wyprostowaną pozycję na desce. Dopóki deska nie zakrawędziuje i nie zacznie myszkować wielkość statecznika jest odpowiednia.
Ponownie zwiększam głębokość żagla, co sprawia, że deski nie podrywa i możliwe jest utrzymanie stałej prędkości i pełnej kontroli.
Obniżenie wysokości zamocowania bomu pomaga zwiększyć nacisk na przednią stopę. Jeżeli deska zaczyna płynąć zbyt mocno przyklejona do wody, to znaczy że przesadziłeś. Przesunięcie stopy masztu do przodu także pomaga uzyskać kompromis pomiędzy utrzymaniem deski nisko nad wodą, a utrzymaniem kontroli.
Istnieje wiele czynników i właściwa korekta ustawień może być trudna. Kluczem do sprawdzenia wszystkich ustawień pozostaje oczywiście czas spędzony na wodzie.
Mam kilka zmarszczek na kieszeni listwy. Jakie są zasady napinania listew?
Napięcie listew likwiduje drobne zmarszczki kieszeni. Nie należy jednak przesadzić z napięciem 4 górnych listew.
Jesper Orth (AUS-10): W dwóch dolnych listwach ustawiam największe napięcie. Napinam dopóki zmarszczki nie znikną i dodaję nieco extra. Ta część żagla pomaga ustabilizować profil i utrzymać kontrolę na d żaglem. Dwie kolejne listwy napinam tylko do momentu zniknięcia zmarszczek. W kolejnych czterech listwach nie ustawiam zbyt dużego napięcia, żeby ta część żagla była luźna i układała się w harmonii. Zbyt duże napięcie górnych listew może zmienić kształt tej części żagla i sprawić, że żagiel będzie trudno kontrolować.
Kambery nie rotują.
Nie może dojść do zbyt dużego nacisku na kamber. Być może trzeba będzie zmienić kształt rotatora (wymienne końcówki 2mm i 4mm do kamberów w żaglach Severne).
Jakie długości linek trapezowych powinno się używać do różnych warunków?
Jesper Orth (AUS-10): Jest to bardzo indywidualna sprawa. Generalnie masz się czuć komfortowo, ale podstawowa zasada to zakładanie dłuższych linek przy silniejszym wietrze i wysokiej krótkiej fali (tzw. chop), a krótszych przy słabszych wiatrach i płaskiej wodzie. Używam linek od 26 do 34 cali. 26`` w słabowiatrowym slalomie na żaglu 9.0 i 34`` w slalomie przy sile wiatru ponad 30 węzłów.
Czy mogę używać masztów innych firm w żaglach Code Red?
Zalecamy używanie masztów Enigma lub Red, gdyz właśnie pod te maszty zostały zaprojektowane te żagle.
Czy musze korzystać z systemu płynnej regulacji napięcia żagla po bomie?
Nie jest to konieczność ale bardzo duża wygoda i precyzja ustawień.
Jesper Orth (AUS-10): Mam taki system na wszystkich swoich żaglach slalomowych. Gdy wyścig jest szybki i nie ma czasu na ustawianie, rzadko z niego korzystam podczas samego wyścigu. Ustawień dokonuję tuż przed wyścigiem, zanim przekroczę linię startu.
Źródło: www.severnesails.com
|