Wybierając odpowiedni dla siebie żagiel powinniśmy określić, jaki jest nasz poziom zaawansowania i co nam się w pływaniu na desce podoba najbardziej. Nie ma żagli idealnych do wszystkiego...
Dobór właściwej wielkości żagla jest sprawą indywidualną i wymaga uwzględnienia wielu czynników. Rozmiar żagla zależy przede wszystkim od typu deski, przy tym samym typie od szerokości (zwłaszcza rufy), a dopiero potem od czynnika najczęściej branego pod uwagę - wyporności. Wybór odpowiedniego żagla, to sztuka kompromisu pomiędzy stabilnością i manewrowością, szybkim wchodzeniem w ślizg i osiąganiem dużych prędkości, słabym i silnym ciągiem, łatwością w posługiwaniu się.
Na dwóch przeciwległych biegunach mamy stabilność i manewrowość żagla.
Stabilność – główna cecha żagli kamberowych (Race, Freerace) idzie w parze z szybkością, dużą siłą ciągu, zwłaszcza w kursach ostro na wiatr i bardzo dobrą kontrolą nad zestawem w pełnym ślizgu. Stabilność wiąże się z nisko położonym środkiem ożaglowania, najniżej ze wszystkich żagli i mocno rozbudowanym likiem dolnym żagla. Najbardziej stabilne żagle, dzięki zastosowaniu kamberów, posiadają stałą głębokość profilu.
Manewrowość- charakterystyczna cecha żagli Wave i Freestyle wiąże się z łatwością obracania żagla przy zwrotach, co idzie w parze z najbardziej płaskim profilem wśród typów żagli, z jednoczesnym zwiększeniem głowicy żagla. Żagle te nie mają dużej siły ciągu i są mało stabilne, ale rekompensują to z nawiązką w przyjemnych i łatwych „rufach” w ślizgu oraz w bezproblemowych startach z wody. Na tych żaglach pływa się zupełnie inaczej niż na żaglach race’owych. Pozycja jest bardziej pionowa, skierowana w stronę dziobu, z większym obciążeniem przedniej nogi. Typowe żagle wave posiadają środek ożaglowania wyżej i dalej w kierunku liku wolnego niż żagle do szybkiej jazdy. Typowy żagiel do Freestyle`u dobrze pracuje przy niedużym zafalowaniu lub dłuższej fali, podczas gdy na tzw. chopie, czyli na krótkiej, ostrej fali, lepiej spisują się żagle stabilniejsze z nisko położonym środkiem ożaglowania. Stabilność i położenie środka ożaglowania są zależne od kształtu, profilu i rozbudowania liku dolnego żagla. Żagle ukierunkowane na szybkość posiadają mocno rozbudowany dół żagla z dodatkową listwą pod bomem, podczas gdy żagle Wave i Freestyle maja lik dolny mocno wycięty i uniesiony do góry, co ułatwia przechwyt żagla „pod bomem” w trikach z grupy manewrów Duck.  Inną cechą żagli, którą trudno pogodzić z osiąganiem maksymalnych prędkości jest wczesne wchodzenie w ślizg.
Wczesne planowanie - to cecha charakterystyczna żagli Freestyle`owych, zaprojektowanych do jak najwcześniejszego wykonania trików w ślizgu. Cechą, która to umożliwia, jest płaski profil ze środkiem ożaglowania umieszczonym najwyżej spośród wszystkich modeli.
Szybkość – główna, poza stabilnością cecha żagli kamberowych (Race). Duża siła ciągu, stała głębokość profilu i bardzo dobra kontrola nad zestawem w pełnym ślizgu pozwala osiągnąć dobrą szybkość.  Kolejną cechą nie idącą w parze jest „łatwość żagla” czyli przeznaczenie żagla dla największej grupy odbiorców oraz „trudność żagla”.
Do żagli „łatwych” zaliczają się wszystkie żagle Freeride, oferują łatwą, przyjemną jazdę i pełną kontrolę nad sprzętem, bez konieczności posiadania idealnej techniki i dużego opływania. Mówi się, że żagle Freeride „wybaczają błędy”.
Z drugiej strony są trudne żagle Race. To modele bardzo wymagające dla doświadczonych i bardzo dobrze pływających technicznie windsurferów. Trudność obsługi rekompensują stabilną jazdą i najlepszymi osiągami prędkościowymi ze wszystkich modeli żagli. Należy tu jednak zaznaczyć, że w rękach windsurfera o przeciętnych umiejętnościach żagle Race nie wygenerują większej prędkości niż żagle Freerace, a „rufa” wykonana na żaglach zawodniczych jest znacznie trudniejsza i wymaga bardzo dobrej techniki. Prawidłowe wytrymowanie żagla Race także wymaga sporej wiedzy i doświadczenia.
|