Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



Sprzęt, wydarzenia, ludzie
serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Rufa w ślizgu na szerokiej desce Poleć znajomemu
Autor: Pablo   
19.11.2008.
 

Najczęściej używane deski ślizgowe w Polsce, zwłaszcza na jeziorach, to tzw. wideboardy. Deski te przeznaczone są na warunki słabego i umiarkowanego wiatru. Wyporność rzędu 130-170 litrów i brak miecza sprawia, że są to deski łatwe i odpowiednie na najczęściej spotykane warunki wiatrowe w Polsce. Dość duża szerokość w połączeniu ze sporą wypornością  i konieczność używania żagli powyżej 7.0m2 wymusza jednak stosowanie nieco odmiennej techniki przy manewrach, zwłaszcza przy najczęściej wykonywanym – zwrocie z wiatrem w ślizgu. 

Każda deska posiada swój optymalny tor jazdy w skręcie. Znalezienie właściwego promienia skrętu jest pierwszym krokiem do podtrzymania ślizgu i wykonania manewru bez zwalniania. Deska poprowadzona na siłę po mniejszym lub większym łuku, będzie traciła na prędkości i stabilności. Jest to także jedna z przyczyn łapania spina. Szerokie i duże deski typu Freeride wymagają dość łagodnego łuku.

Podobnie jest z krawędziowaniem, czyli pochylaniem deski w skręcie. W zależności od szerokości, mniej lub bardziej równoległego obrysu (w rzucie od góry), kształtu, ostrości i grubości burt czy długości fina, każda deska wymaga innego pochylenia w skręcie. 

Praca stóp. Rozpoczynając inicjację skrętu wyjmij tylną stopę ze strapsa i ustaw ją w dużym rozkroku na burcie wewnętrznej skrętu, jednocześnie unosząc zewnętrzną krawędĽ przednią stopą będącą w strapsie. Pamiętaj, aby manewr wykonywać na mocno ugiętych kolanach. Im szersza jest deska, tym kolana powinny być zwrócone bardziej prostopadle do osi deski, a nacisk na burtę większy. W mniejszych i węższych modelach ustaw kolana do przodu i do wewnątrz skrętu. Przed samym obrotem żagla musisz wyjąć stopę ze strapsa i ustawić ją za osią deski tak, aby obie stopy utrzymywały nacisk na burtę wewnętrzną w skręcie. Tuż przed lub w trakcie obrotu żagla, tylną stopę przestaw do przodu, przeciwdziałając tym samym uniesieniu dziobu i wyjściu deski ze ślizgu. Ta technika przestawiania stóp zwana jest także jako „step jibe”.

Duże znaczenie w podtrzymaniu pełnej prędkości w rufie ma odpowiednia praca żaglem. Podstawowa technika ślizgowego zwrotu z wiatrem została przedstawiona w artykule Rufa w ślizgu. W przypadku dużych żagli i szerokich desek, najskuteczniejszą techniką jest domknięcie żagla przed osiągnięciem pełnego baksztagu, a po minięciu linii wiatru szybki obrót żagla. Aby to osiągnąć, koniecznością jest przesunięcie tylnej ręki w kierunku noku bomu, zaraz po wyczepieniu się z trapezu.

Przy dużym żaglu przednia ręka podczas skrętu powinna być wyprostowana i prowadzić żagiel z masztem wychylonym mocno do przodu i ośrodka skrętu. Podobnie jak przypadku tylnej ręki, pomóc może przesunięcie przedniej nieco dalej od masztu.

Sam obrót żagla ma miejsce zaraz po minięciu linii wiatru.

Po obrocie żagla wykonujesz bardzo wyraĽne wyciągnięcie masztu do przodu przednią ręką. W zależności od sposobu wykonania przechwytu, przednia ręka może znajdować się na maszcie bądĽ na bomie. Brak tego elementu przy rufie będzie powodował szybkie ostrzenie deski zaraz po obrocie żagla.

Zwrot wykonywany ze stopniowym luzowaniem żagla (sposób Wave`owy) i obrotem żagla przed sobą znajduje zastosowanie przede wszystkim w mniejszych żaglach lub w żegludze czysto rekreacyjnej.

Fot. WWW.pwaworldtour.com

Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Nie komentowano

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł   następny artykuł »








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.