Laydown jibe, to szybki zwrot przez rufę w ślizgu wykonany z położeniem żagla blisko powierzchni wody. Jest zaawansowaną formą zwrotu wykonywanego w regatach, w konkurencji slalom, gdzie priorytetem jest jak najszybsze wykonanie zwrotu bez najmniejszej utraty prędkości.
Nisko położony żagiel nie powoduje zwiększenia prędkości deski, a jedynie ułatwia kontrolę nad żaglem na kursach od baksztagu do baksztagu następnego kursu. Przy silnych wiatrach, dużych prędkościach i warunkach przeżaglowania, w momencie osiągania pełnego kursu nierzadko przekraczamy prędkość wiatru. Zatem zwrot wykonany bez dobrania żagla spowoduje zwolnienie deski do prędkości wiatru. Pochylenie bardzo blisko powierzchni wody umożliwia wykonanie dynamicznego zwrotu po małym łuku i utrzymanie kontroli nad żaglem przy mocnym zakrawędziowaniu deski. Mocne zakrawędziowanie przy dużych prędkościach wpływa korzystnie na stabilność i prędkość deski w skręcie.
Fot. MauiSails/Cropas Do rozpoczęcia nauki Laydowna musisz mieć dobrze opanowany zwrot przez rufę w ślizgu. Manewr ten jest możliwy do wykonania na praktycznie każdym zestawie ślizgowym, przy niedużym zafalowaniu i warunkach przeżaglowania. Sam zwrot nie jest trudny. Płaska woda i wiatr o sile 5-6B przyczynią się do szybkich postępów. Przy nauce nie zakładaj zbyt krótkich i zbyt szerokich stateczników.
Położenie żagla Zwrot rozpoczynasz podobnie jak zwykłą rufę w ślizgu od znalezienia dogodnego miejsca do zwrotu i wyczepienia się z trapezu. Inicjując skręt, najlepiej dobierz promień skrętu tak, aby żagiel obrócić w momencie znalezienia się na zboczu fali. Nie zwalniaj, o ile to tylko możliwe! Po wypięciu się z trapezu, poszerz rozstaw dłoni na bomie, cofając wyraĽnie tylną rękę na bomie w celu łatwiejszego i pewniejszego dobrania żagla. Wyjmij tylną stopę ze strapsa i umieść ją na burcie, wyraĽnie przenosząc na nią ciężar ciała. Mocno ugnij kolana i skieruj je do środka skrętu, wyraĽnie pochylając sylwetkę w kierunku nieco bardziej w stronę dziobu niż kolana. Inicjując skręt, jednocześnie bardzo mocno dobierz żagiel i pochyl maszt jak najbliżej wody, kierując go nie do przodu, jak w tradycyjnej rufie w ślizgu, a bardziej prostopadle do osi deski lub nawet nieco w stronę rufy. Zależy to od typu deski i wielkości liku dolnego żagla. W każdym razie lik dolny żagla powinien wyraĽnie oprzeć się na podudziu tylnej nogi. Aby możliwe było zbliżenie żagla do powierzchni wody, przednią rękę wyprostuj tak bardzo, jak to tylko możliwe. W pierwszych próbach Laydowna staraj się jedynie dotknąć/zbliżyć żagiel do wody na ułamek sekundy, po czym szybko przejdĽ do następnej fazy zwrotu – podnoszenia i obrotu żagla. Zbyt długie przytrzymanie nisko położonego żagla, opóĽni obrót żagla, co przyczyni się do sporych problemów z przechwytem bomu po obrocie. Podniesienie i obrót żagla Podniesienie żagla powinno być równie dynamiczne jak jego położenie. Zanim maszt znajdzie się w pionie, skieruj go najpierw nieco do przodu i środka skrętu, lekko go unosząc, a następnie wyraĽnie go podnieś cofając maszt i zbliżając go blisko tułowia. Obrót żagla wokół masztu wykonujesz nie przed sobą jak w podstawowej technice, ale z masztem ustawionym pionowo, tuż przy tułowiu, z boku. Pamiętaj, aby sylwetka cały czas była zwrócona do środka skrętu, a podczas obrotu nie doszło do jej wyprostowania i skręcenia na zewnątrz. Fot. MauiSails/Cropas Typowe błędy/problemy | Przyczyna | Wskazówki | problem ze zbliżeniem żagla do powierzchni wody | wyprostowana sylwetka, ugięta przednia ręka, brak cofnięcia tylnej ręki na bomie, brak oparcia liku dolnego o podudzie | ugnij kolana, cofnij tylną rękę w kierunku noku bomu, wyprostuj przednią, mocno dobierz żagiel i oprzyj lik dolny o podudzie | żagiel przykleja się do powierzchni wody | zbyt długie przytrzymanie nisko położonego żagla, za mała prędkość zwrotu | pochylenie żagla powinno trwać jedynie ułamek sekundy, upewnij się że Twoja prędkość jest wystarczająca | przy obrocie, żagiel wyrywa z rąk | opóĽniony obrót żagla, brak wypchnięcia masztu przed siebie przed obrotem | pochylenie żagla powinno trwać jedynie ułamek sekundy, przed uniesieniem żagla skieruj maszt do przodu, a zbliżając go do tułowia rozpocznij rotację | |