Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



Sprzęt, wydarzenia, ludzie
serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Jak zabezpieczyć się przed zimnem na desce Poleć znajomemu
Autor: Betty   
02.09.2009.
 
Późna jesień, wiosna, czasem nawet zima nie musi oznaczać martwego sezonu windsurfingowego. Na desce można pływać okrągły rok, o ile tylko lód nie skuje tafli jeziora lub innego zbiornika. Taki właśnie był zimowy sezon 2006/2007. W całym kraju podczas grudniowych i styczniowych sztormów na wodę zeszły setki, jeśli nie tysiące osób. Jak zatem bezpiecznie uprawiać windsurfing gdy temperatura powietrza nie przekracza 10 stopni Celsjusza?
 
Wybrana grafika
 
Przede wszystkim nigdy nie pływaj samotnie.
 
Większość tragedii jakie miały miejsce w chłodniejszej porze roku wynikała z brawury, przecenienia własnych umiejętności, braku wyobraźni i pływania w pojedynkę. A przecież wystarczy sobie wyobrazić sytuację, w której  1 km od brzegu odłącza się przegub od stopy masztu i zostajesz sam z żaglem w wodzie o temp. 4 stopni. Jeśli nie masz możliwości otrzymania pomocy z zewnątrz, masz małe szanse na przepłynięcie takiego dystansu.

Przed każdym zejściem na wodę zrób porządną rozgrzewkę.
 
Zapobiegnie to ewentualnym kontuzjom i sprawi, że będziesz miał lepszą kontrolę nad zestawem na wodzie a zwroty będą wychodziły tak sprawnie jak latem. Ćwiczenia powinny angażować wszystkie partie ciała, a zwłaszcza stawy kończyn.

Co kilka halsów spływaj do brzegu, żeby się ogrzać.
 
Idealnym rozwiązaniem jest gazowy piecyk na butlę w obszernym samochodzie dostawczym lub Webasto. Jeśli nie mamy takiej możliwości warto przynajmniej schować się w zacisznym miejscu. Odpoczywając na brzegu zawsze warto założyć na piankę polarową bluzę, najlepiej z membraną typu Windstopper.

Nigdy nie pływaj z całkowicie pustym ani zbyt pełnym żołądkiem.
 
Dowiedziono naukowo, że zjedzenie śniadania zwiększa przemianę materii o 20%, co rzecz jasna przekłada się na komfort termiczny. Nieduży energetyczny posiłek jak batonik lub czekolada zjedzone w przerwie pomiędzy sesjami na wodzie doskonale uzupełnią na jakiś czas poziom węglowodanów w organizmie, o wiele lepiej niż np. kiełbasa z grilla, która często działa zamulająco i pozbawia chęci do jakiejkolwiek aktywności.

Na wyjazd nad jezioro czy zatokę zawsze przygotuj termos z gorącą kawą lub herbatą.

W żadnym wypadku nie spożywaj alkoholu! Alkohol jest dla ludzi, ale nie dla tych, którzy zamierzają prowadzić samochód czy pływać na desce. Wpływa on nie tylko na zaburzenie koordynacji ruchów, błędną ocenę zagrożenia czy częstość upadków do wody, ale także powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych, dającego złudne uczucie ciepła. Tak naprawdę nasz organizm wychładza się o wiele szybciej, przy czym drżenie i kurcze mięsni, będące oznaką dużej utraty ciepła, pojawiają się nagle i to w najmniej oczekiwanym momencie, np. przy starcie z wody.

Ubierz się zgodnie z temperaturą wody i powietrza.
 
Zaopatrz się w zimową piankę neoprenową, wysokie buty, ciepłe rękawiczki, czapkę neoprenową i kamizelkę asekuracyjną.

Pianka - najlepiej o grubości minimum 5mm, tzw. sucha (poziomy szczelny suwak)

Wybrana grafika
 
lub ewentualnie półsucha (pionowy, przepuszczający wodę). Grube - siedmiomilimetrowe, mokre pianki stosowane w nurkowaniu, w których pod wodą jest bardzo ciepło, nie nadają się na deskę, Są o wiele bardziej przewiewne niż te, które producent pokrył neoprenem. Przy niskich temperaturach raczej nie warto ubierać się w piankę mokrą. Chyba, że masz dwie dobrze dopasowane pianki, które założysz jedna na drugą. Opcja z drugą krótką lenią pianką, szortami neoprenowymi, pasem lędźwiowym lub koszulką dobrze się sprawdza także pod ciepłymi piankami półsuchymi lub suchymi. Dobrze jest też zastosować pod piankę "bieliznę" neoprenową, stanowiącą docieplenie. Zazwyczaj jest to koszulka lub koszulka z doszytym kapturem, całość z  neoprenu o grubości 0,5 mm.

Wybrana grafika

Można zdobyć również "bieliznę" neoprenową typu "short john" lub w wersji damskiej "short jane".

Wybrana grafika   Wybrana grafika
 
Niektórzy producenci stosują w piankach tytanowe warstwy termoizolacyjne, których zadaniem jest zapewnienie większego komfortu termicznego przy zastosowaniu cieńszego neoprenu.

Czapka neoprenowa – nieodzowna przy pływaniu w niskich temperaturach. Bardzo ważny element ubioru. Tak jak inne elementy, powinna być bardzo dobrze dopasowana. Pod czapkę okrywającą również szyję i część karku, warto założyć gumowy lub silikonowy czepek pływacki, który zapobiegnie zamoczeniu głowy.

Wybrana grafika   Wybrana grafika
 
Na głowę można również założyć kask neoprenowy, wzmacniany grubą twardą gumą, dającą dobrą izolację, jednak nie okrywa on zupełnie szyi.
 
Wybrana grafika
 
Opaski neoprenowe są niewystarczające, gdyż okrywają jedynie czoło i potylicę, narażając pozostałe obszary głowy na wyziębienie.

Buty – najgrubsze z dostępnych na rynku – 7mm. Koniecznie za kostki, z grubą podeszwą i bez suwaka (może przepuszczać wodę) i z warstwą gumy na grzbiecie.
 
Wybrana grafika

Rękawiczki – pełne z całymi palcami, neoprenowe, dobrze obejmujące nadgarstki. Zbyt duża grubość (rękawiczki do nurkowania) wpływa jednak na ograniczenia ruchów, co pośrednio zaburza krążenie i przyczynia się do marznięcia dłoni i skurczów.
 
Wybrana grafika   Wybrana grafika
 
Kamizelka – zawsze przydatna w zimnej wodzie, nie tylko jako element asekuracyjny w razie problemów, ale także jako dodatkowa, gruba warstwa izolacyjna, dociskająca piankę do ciała
Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Pokaż 1 z 1 komentarzy

1. 01-12-2009 18:53 - Hypnonaish

a co z piankami bez zamka ?? :>

Pokaż 1 z 1 komentarzy

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2018 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł   następny artykuł »








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.