Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



Sprzęt, wydarzenia, ludzie
serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Cechy statecznika a właściwości deski ślizgowej Poleć znajomemu
Autor: Pablo   
27.08.2009.
 
Statecznik jest jednym z ważniejszych elementów zestawu windsurfingowego. Na niego przenoszone są wszelkie siły powstające na żaglu i desce. Od jego sprawności i właściwego doboru zależy, czy deska osiągnie pełnię swoich możliwości, czy będzie nadawała się do ścigania się, ostrej jazdy na wiatr, Freeride`u, Freestyle`u czy też zabawy na fali.
 
Wybrana grafika
 
Jak wiele zależy od samego fina przekonać się można testując choćby statecznik o innym kształcie i tej samej długości. Niestety, producenci desek z reguły dostarczają w komplecie tylko jeden model o określonej długości, co niekoniecznie jest dobrym wyborem, gdyż każdy z nas pływa inaczej, różnimy się wagą, dynamiką żeglowania i mamy inne priorytety. Z reguły także stateczniki dostarczane w kompletach są zbyt małe, co można tłumaczyć wysokim poziomem testerów sprzętu, którzy preferują mniejsze i bardziej manewrowe modele.

Długość

Długość to chyba najistotniejsza cecha statecznika, ściśle powiązana z szerokością rufy deski i wielkością żagla. Długi statecznik, wraz z kadłubem, generując wypadkową siłę hydrodynamiczną TH, musi zrównoważyć wypadkową siłę aerodynamiczną TA, wytwarzaną przez pracujący żagiel. Mówiąc prościej nim większy żagiel, tym większy statecznik. Należy jednak zawsze uwzględnić szerokość rufy deski, gdyż to ona wyznacza zakres stosowanych stateczników. W celu właściwego doboru stateczników stworzono nawet specjalne wzory. Najprościej jednak możesz obliczyć właściwą długość kierując się zasadą, że długość statecznika powinna być mniej więcej równa szerokości deski w odległości jednej stopy (30,5 cm) od rufy.

Jak rozpoznać, czy dobrałeś właściwy rozmiar statecznika? Zbyt mały statecznik utrudni Ci wejście w ślizg, a po jego osiągnięciu deska będzie miała zwiększony dryf, czyli będzie płynąć lekko bokiem i tracić wysokość, czyli spływać z wiatrem. Znacznie częściej będziesz łapać spina. Zjawisko stopniowej utraty kontroli nad deską związane jest z zastosowaniem za małego, zbyt miękkiego fina, bądź złego trymu sprzętu. Nagłe i silne spiny wynikają głównie ze złej jakości i kształtu samego statecznika, oraz oczywiście nietrafionego doboru. Na zbyt dużym finie deska w ślizgu będzie się bardziej wynurzać z wody, nawietrzna krawędzi deski będzie się unosić, a po osiągnięciu pewnej prędkości deska stanie się bardzo nerwowa i trudna do opanowania. Dłuższy statecznik umożliwia szybkie wejście w ślizg, ostrzejszą i szybszą jazdę na wiatr, krótszy natomiast jest zdecydowanie lepszy na kursach pełniejszych, w których długość ma drugorzędne znaczenie.  

Szerokość

Szerokość fina wiąże się zarówno ze zwrotnością jak i kontrolą nad deską. Szerokie finy umożliwiają wczesne i łatwe wejście w ślizg, jednak ich wadą jest słabsza kontrola deski w górnej granicy wiatru oraz konieczność wykonywania „rufy” po większym łuku. Łatwiejsze wejście w ślizg widoczne jest już w statecznikach zwężanych, z szerszą podstawą. Na wąskim stateczniku wejście w ślizg jest trudniejsze, wykonuje się je na pełniejszym kursie (statecznik w początkowej fazie słabo trzyma), jednak po osiągnięciu stabilnego ślizgu zapewnia lepszą kontrolę nad deską, zarówno podczas jazdy na wprost, jak i podczas zwrotu przez rufę, którą możesz wykonać po tak wąskim łuku, jak tylko pozwala deska. Na węższym finie łatwiej kontrolować deskę na „chopie”, a osiągane prędkości są większe. Szerszy statecznik po osiągnięciu ślizgu posiada większą tendencję do łapania „spina” niż wąski. Tą właściwość wraz z wczesnym osiąganiem ślizgu wzięto pod uwagę przy projektowaniu stateczników Freestylowych.
 
Wybrana grafika

statecznik freestyle'owy

Sztywność

Sztywniejszy statecznik (race) będzie korzystniejszy do szybkiego i dynamicznego pływania regatowego.

Wybrana grafika

statecznik race

 

Wybrana grafika

statecznik slalom

Stąd tak powszechnie stosowana praktyka stosowania przez zawodników Formuły Windsurfing zaopatrywania się w sztywniejsze finy na specjalne zamówienie. Bardzo sztywne, niewybaczające błędów regatowe konstrukcje są pożądane przez osoby z bardzo dobrą techniką, pływające szybko i pewnie. Stateczniki tego typu wymagają b. mocnej i głębokiej skrzynki statecznikowej, gdyż olbrzymie siły pojawiające się zwłaszcza na dużych finach nie są amortyzowane przez sam statecznik, tylko przekazywane na skrzynkę statecznikową. Najdłuższe stateczniki, stosowane w Formule są najczęściej produkowane w systemie „deep tutlle box”. Im sztywniejszy jest profil tym bardziej dynamicznie przenoszone są siły na deskę. Wpływa to niestety również na częstość łapania spina, który pojawia się nagle i z większą intensywnością.

Duże siły, jakie są przenoszone na statecznik powodują jego odkształcanie. Siły te są znaczne. Przy prędkościach 30-40 km/godz w wodzie, odpowiadają prędkości ponad 700 km/godz w powietrzu. Dobry i sztywny statecznik zapewnia stabilne, przewidywalne i jednostajne zachowanie deski w skręcie podczas zwrotu.

Bardziej miękkie stateczniki, o średniej twardości (najczęściej dostępne) są przeznaczone dla wszystkich pozostałych surferów nie tylko ze względów niewymaganej idealnej techniki, lecz także o wiele niższej ceny niż stateczniki robione na zamówienie.

Bardzo miękkie i zarazem wytrzymałe, krótkie i zagięte do tyłu stateczniki Wave`owe, przeznaczone są dla osób pływających głównie na falach. Na małym i miękkim finie nie należy pływać szybko, gdyż przy dużych prędkościach deska ma tendencje do ustawiania się pod wiatr, zwłaszcza w momencie lądowania i łapania kontaktu z wodą przy częstych i niewysokich skokach w żegludze Bump&Jump. Ten typ statecznika przeznaczony jest przede wszystkim do zabawy z deską na falach.

Profil

Profil statecznika, czyli jego przekrój w rzucie z góry jest istotny dla prędkości. Jeśli jest „gruby”, lepiej będzie pracował przy małych prędkościach i zapewni szybsze wejście w ślizg. Jeśli zaś jest cienki, będzie dobrze spełniał swoje zadanie po osiągnięciu ślizgu, przy dużych prędkościach i w warunkach przeżaglowania. Jest to analogiczne do profilu skrzydeł samolotów. Istotne znaczenie dla osiągów ma również umiejscowienie maksymalnej grubości. Jeśli jest ona umiejscowiona w odległości około 1/3 całkowitej długości przekroju mierząc od przedniej krawędzi, na desce z tym finem będzie się lepiej pływać przy kursach na wiatr oraz przy mniejszej prędkości, natomiast przy umiejscowieniu maks. grubości w połowie, deska będzie szybsza przy silniejszym wietrze, zwłaszcza na kursach z wiatrem. Na podstawie wielu badań dowiedziono, że najkorzystniej jest umiejscowić maksymalną grubość pomiędzy 1/3 a 1/2 długości profilu.

Pochylenie krawędzi natarcia

Kształt i pochylenie przedniej krawędzi fina wpływają na żwawość i agresywność deski, promień skrętu deski w zwrotach oraz na zdolność pływania na wiatr. Prawie prostą krawędź natarcia posiadają stateczniki regatowe, niezastąpione zwłaszcza na „halsówce” (pływanie kursami ostrymi). Pływając na nich masz zapewnioną dużą dawkę adrenaliny. Zagięcie końca statecznika do tyłu wpływa na zachowanie deski uspokajająco, kosztem ostrego wpływania na wiatr. Jazda na takim stateczniku jest znacznie spokojniejsza i łatwiejsza, stąd tak szerokie zastosowanie tego kształtu w najczęściej produkowanych deskach – typu Freeride.
 
Wybrana grafika

statecznik freeride

Mocne pochylenie przedniej krawędzi do tyłu, rzędu minimum 45 stopni, spotykane jest w statecznikach antigrass lub inaczej antiweed.
 
Wybrana grafika

statecznik antigrass (antiweed)

Zapewnia ono jeszcze spokojniejszą i łatwiejszą jazdę, kosztem prędkości i ostrych kursów na wiatr. Kształt ten został jednak zaprojektowany w innym celu. Tak mocne pochylenie umożliwia zsuwanie się po stateczniku zarówno roślinności nawodnej i podwodnej, jak i wszystkich pływających śmieci. Śmieci te osadzając się na statecznikach o mniejszym niż 450 kącie natarcia wpływają na prędkość i są jedną z głównych przyczyn katapulty. Śmieci często także przyczyniają się do powstania „spinoutu” i uniemożliwiają osiągnięcie ślizgu. W sprzedaży dostępne są także modele stateczników Wave-Antigrass.
Wybrana grafika

statecznik wave-antigrass

Podsumowując:

Jeśli posiadasz jedną deskę, do której używasz wielu różnych żagli i pływasz w różnych warunkach, powinieneś posiadać 2, a najlepiej 3 stateczniki. Jeden - sztywny, prosty i długi, przeznaczony do warunków marginalnych i największych żagli, drugi - Freeride`owy na warunki Bump&Jump, czyli jeziorowej fali, jaka tworzy się przy 5-6B, trzeci natomiast na warunki silnowiatrowe i najmniejsze żagle. Zasada ta ma zastosowanie przede wszystkim w deskach uniwersalnych – Freemove, Super-X, Freeride i Freewave pomiędzy 80 a 115 litrów.

Jeśli posiadasz deskę, z której nie jesteś do końca zadowolony, często łapiesz spiny czy też zastanawiasz się, dlaczego ludzie obok pływają szybciej, sprawniej i lepiej panują nad zestawem, pomyśl o zmianie fina. Z reguły na tego rodzaju objawy pomaga zmiana na model o większej, bądź podobnej długości, najlepiej innego producenta.

Jeśli posiadasz jedną deskę, która jest używana w podobnych warunkach przez różne osoby o dużej różnicy wagi, warto pomyśleć o zakupie podobnego lub nawet takiego samego modelu o mniejszej długości (dla lżejszej osoby).

Jeśli na desce pływasz w zbliżonych warunkach zafalowania, na podobnych typach żagli, ale przy różnych wiatrach, zaopatrz się w kilka modeli różniących się jedynie długością.

Jeśli Twoim głównym priorytetem jest jazda półwiatrami dla czystej przyjemności i od czasu do czasu mały wyskok na fali wybierz statecznik typu Freeride – w miarę prosty, z szerszą nasadą, średnio sztywny i  z zagiętym końcem.

Jeśli kochasz prędkość, żeglujesz na dużych żaglach wybierz typ slalom/race – prosty, sztywny i wąski.

Jeśli jesteś ambitnym Freestyle`rem, uwielbiasz ewolucje w powietrzu, kręcisz Vulcana, Spocki czy Flaki, wybierz statecznik Freestyle`owy – krótki, szeroki i sztywny, o długości nie przekraczającej 25 cm.

Jeśli jesteś amatorem fal, silnych wiatrów i skoków, wybierz model Wave – krótki, dość elastyczny, szeroki u nasady z mocnym podgięciem na końcu.

Jeśli posiadasz deskę Wave i pływasz po morzu, a na akwenie wiatr wieje z różnych kierunków, zaopatrz się w 2-3 stateczniki Wave`owe. Jeden dłuższy, sztywniejszy i bardziej prosty na warunki on-shore (wiatr w kierunku brzegu i z falą) drugi mały, mocno pochylony i elastyczny na warunki off-shore (wiatr od lądu, pod falę) oraz ewentualnie trzeci na warunki side-shore (wiatru wzdłuż wybrzeża i fal) o kształcie wypośrodkowanym pomiędzy pierwszymi dwoma modelami.

Jeśli na akwenie jest dużo "białej wody", czyli piany po załamujących się falach przybojowych, użyj statecznika on-shore. Spiny będą rzadsze.
 
Wybrana grafika

on-shore



 Wybrana grafika

side-shore

Jeśli na akwenie, na którym pływasz spotyka się pływające śmieci, trawę morską lub podpowierzchniową roślinność podwodną, koniecznie zaopatrz się w statecznik antygrass. Jeśli pływasz na falach w miejscu gdzie spotyka się torebki foliowe lub dryfującą roślinność, kup antygrassa do Wave`ówek. Schodzenie z deski co hals i zdejmowanie śmieci z fina może pozbawić Cię całej radości z pływania.
Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Nie komentowano

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł   następny artykuł »








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.