Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Dbamy o żagiel Poleć znajomemu
Autor: Betty   
15.08.2009.
 
Żagiel jest najdelikatniejszą częścią zestawu windsurfingowego. Jak o niego dbać, aby służył latami? Jak przewozić? W jaki sposób zwijać? Jak go przechowywać? Czy zwijać go jak jest mokry?
 
Zanim otaklujesz nowy żagiel, sprawdzić należy, czy producent ustawił właściwe napięcie listew. Jeśli jest zbyt słabe, a na żaglu przy listwach tworzą się poprzeczne zmarszczki, musisz je napiąć wykorzystując (najczęściej załączony do żagla) klucz imbusowy. Jeśli napięcie jest zbyt duże i listwa układa się na kształt litery „s”, napięcie musisz zmniejszyć. Przy pierwszym taklowaniu ponownie sprawdź ustawienia. Odpowiednio ustawione listwy warto będzie skontrolować co kilka, kilkanaście pływań. W obecnie produkowanych żaglach nie praktykuje się wyciągania listew, zarówno przy zwijaniu, czy też „zimowaniu”.

Kilka słów należy powiedzieć o właściwym wkładaniu masztu do kieszeni masztowej. Nigdy nie należy tego robić na siłę. Nawet, jeśli koniec masztu nie ma ostrych krawędzi, zawsze istnieje niebezpieczeństwo przetarcia nici. Dlatego wkładając maszt, rób to etapami podchodząc bliżej głowicy żagla i naciągając kilkakrotnie kieszeń masztową na maszt. Po włożeniu masztu sprawdź czy jego top dokładnie wszedł w zakończenie na kieszeni masztowej. Dopiero wtedy można wybrać żagiel „po maszcie”.

Trwałość monofilmu
i jego zużycie jest wprost proporcjonalne do czasu spędzonego na słońcu. Promienie UV wypalają monofilm, który z czasem staje się coraz słabszy, cieńszy i matowy. Aby żagiel służył Ci długo, nie pozostawiaj go zatem zbyt długo na słońcu, a jeśli nie pływasz wstaw go do przechowalni pod zadaszenie, uprzednio luzując napięcie po maszcie i bomie. Przenoszenie żagli pod cień drzew jest złym pomysłem, gdyż w słoneczny dzień drzewa wydzielają duże ilości żywic i soków. Dobrym rozwiązaniem jest zaopatrzenie się np. w dużym hipermarkecie budowlanym w grubą, nieprzezroczystą folię 3x5m lub 5x5m. Najczęściej spotykana jest w kolorze niebieskim lub białym. Taką folią należy przykryć żagiel w czasie pobytu na lądzie w słoneczny dzień, lub przygotowane zestawy, które są aktualnie nie używane. Folia idealnie się sprawdza w krajach południowych na piekącym piasku, na plaży, chroniąc jednocześnie żagiel przed zmatowieniem przez „depilujący” łydki piasek przy 40kn wiatru. Taka folia przyda się także do schowania żagli i desek jeśli nocujemy w namiocie. Jest również niezastąpiona w przypadku braku odpowiedniego miejsca na rozłożenie żagla, np. na asfalcie lub betonie. Cena folii to wydatek rzędu 40-50 zł. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na to, aby jej brzegi były podszyte a co ok. 50 cm były wszyte remizki (stalowe oczka), przydatne do przyszpilowania folii do podłoża.

Piasek
, to kolejny wróg żagla. Każde ziarenko, które dostanie się do kieszeni masztowej ma wpływ zarówno na trwałość żagla, jak i masztu. Dlatego, jeśli tylko jest możliwość, rozkładaj żagiel na miękkiej trawie. Piasek, ziemia, beton, asfalt – wszystkie te podłoża niszczą każdy element żagla. Jeśli masz krótką przerwę w pływaniu nigdy nie zostawiaj żagla w wodzie przy brzegu. Oprócz dostania się piasku do kieszeni masztowej i kieszeni listew, szybkiemu zmatowieniu ulega sam monofilm. Głównym powodem zapiaszczania się masztu i kłopotów z jego rozłączeniem jest piasek, który dostał się do kieszeni masztowej żagla. Zatem, każdorazowo wynoś cały zestaw na brzeg (najlepiej na trawę), ustawiając go deską na dnie i statecznikiem wbitym lekko w podłoże (wyjątek - deski z długimi finami), oraz żaglem ułożonym z wiatrem, z listwami po stronie podłoża (wypukłością do dołu). Nie obawiajmy się o połysk dna. Dno w deskach ślizgowych może być matowe. Bardziej szkodliwe jest tutaj dostawanie się piasku do mokrych strapsów, które zdzierają później skórę z grzbietu stóp i uszkadzają suwaki. Odstępstwem od tej reguły są deski z bardzo długimi statecznikami, które układa się na pokładzie, bo inaczej się po prostu nie da. Zdecydowana większość uszkodzeń żagli poprzez rozdarcie monofilmu ma miejsce na plaży, jest to skutek nadziania się żagla na sterczący ku górze statecznik innej deski!

Czy zamiatać piasek szczotką? Jeżeli żagiel jest całkowicie suchy – można, jeśli mokry – bezwzględnie nie. Mokre drobiny piasku przyklejające się do włókien szczotki działają jak papier ścierny! Jeżeli nie masz czasu, aby wysuszyć żagiel, opłucz go i zwiń ciasno, rób to na nieco głębszej wodzie, dalej od brzegu. Po powrocie do domu wyjmij go z pokrowca, zwiń raz jeszcze luźniej i ustaw w przewiewnym miejscu, kieszenią masztową do góry.
 
Wybrana grafika


Zawsze jednak powinno się suszyć żagiel, aby czysty i bez odrobiny wilgoci zwinąć później ciasno, spiąć gumką lub specjalnym paskiem, a następnie wsunąć do pokrowca. Przed zejściem z wody warto go opłukać jeśli jest potrzeba i jeszcze przed rozłożeniem położyć na trawie w przewiewnym miejscu. Żeby żagiel nie zaparował od trawy, warto podłożyć coś miękkiego pod top masztu.

Płukanie żagla z wody morskiej ma sens w rejonach z dużym zasoleniem mórz. Nasz Bałtyk na szczęście do takich nie należy. Woda morska sama w sobie nie uszkadza w zauważalnym stopniu monofilmu, natomiast kryształy soli pozostające na żaglu po odparowaniu wody działają podobnie jak przyklejone ziarenka piasku.  

Zwijanie żagla w większości modeli należy rozpocząć od topu. Zwiń go na tle ciasno, aby nie doszło do zagniecenia monofilmu. Zbyt luźne zwinięcie powoduje także tarcia poszczególnych warstw monofilmu, co rzecz jasna przyczynia się do matowienia. Przewożąc żagle wkładaj je do quivera ciasno obok siebie, układając je na masztach. Przechowując zwinięte żagle w quiverze nie kładź ich na ziemi, bo zawilgotnieją a w materiał wda się pleśń. Po sezonie sprawdź zawsze czy żagle są suche, nie wyjmuj ani nie luzuj listew.

Przy odklejaniu naklejek z żagla, w razie konieczności użyj benzyny lakowej. Rozpuszczalnik nitro nie jest wskazany, ponieważ niszczy i matowi monofilm.

W zasadzie na stan monofilm nie wpływają ujemne temperatury, jednak większość użytkowników zimą stosuje przede wszystkim żagle wysłużone, czasem nawet dakronowe.
Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Nie komentowano

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł   następny artykuł »








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.