Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



Sprzęt, wydarzenia, ludzie
serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Zwrot przez sztag na desce bezmieczowej Poleć znajomemu
Autor: Betty   
16.08.2009.
 

Zwrot przez sztag w ślizgu jest rozwinięciem artykułu zwrot na wiatr , wskazującym jak powinno się wykonywać ten zwrot na desce bezmieczowej, w warunkach  ślizgowych. Można go oczywiście wykonać bez ślizgu, techniką słabowiatrową, lecz w warunkach zafalowania zatokowo-jeziorowego już przy 4B, upadki do wody nie będą należały do rzadkości.

Wybrana grafika

Sztag w ślizgu nie jest określeniem do końca prawdziwym. Na desce windsurfingowej, przy tym zwrocie ślizg utrzymujesz do momentu, w którym rozpoczynasz odpadanie, po przechwyceniu żagla z drugiej strony. Jeśli uda Ci się wykonać ten zwrot wg poniższej techniki, ze ślizgu wyjdziesz jednak tylko na chwilę, nie tracąc zupełnie stabilności na desce. Technika ta jest powszechnie stosowana w windsurfingu lodowym, w którym zazwyczaj manewry wykonuje się na sporej prędkości.

Szybki zwrot nie jest łatwy do wykonania, zwłaszcza, że obecna tendencja producentów desek do zmniejszania długości kosztem zwiększonej szerokości zmniejsza tolerancję na błędy przy wykonywaniu sztagu, zwłaszcza w deskach z cienkim dziobem i środkiem wyporu zlokalizowanym bliżej rufy. Deski takie mają jednak spory atut, którym jest m.in. bardzo dobre podtrzymywanie ślizgu, niezmiernie ważne właśnie w zwrocie na wiatr.

Ważną rolą w tym zwrocie jest właściwa praca stóp i rozłożenie obciążenia w poszczególnych fazach zwrotu. Dzięki optymalnemu naciskowi na deskę jesteś w stanie podtrzymać ślizg w momencie, gdy żagiel traci ciąg i nie pracuje.

Do nauki potrzebny jest akwen z płaską wodą i stałym umiarkowanym wiatrem o sile 4-5B, gdyż przy tym zwrocie najbardziej istotną rzeczą jest utrzymanie ślizgu do mementu znalezienia się po drugiej stronie żagla. Deska powinna mieć wyporność od 130 do 150 litrów i posiadać cechy deski Freeride. Taka deska poprzez większą wyporność dziobu wybacza błędy, podtrzymuje ślizg przy niepracującym żaglu i do tego jest dość stabilna. Żagiel, koniecznie bezkamberowy w rozmiarze 5,5-6,5m2. Bom powinien być ustawiony na wysokości barków lub nieco wyżej. Pozycja stopy masztu mniej więcej w środkowym położeniu lub nieco w kierunku rufy deski. Wszystko to będzie sprzyjało utrzymaniu ślizgu i zapobiegnie przytopieniu dziobu.

Najazd i ostrzenie

Punktem wyjściowym do zwrotu jest pełny ślizg w obu strapsach i trapezie, z domkniętym żaglem. Przed rozpoczęciem ostrzenia wyczep się z trapezu, wyjmij tylną stopę ze strapsa i na nią przenieś ciężar ciała. Aby deska pewniej skręcała mocniej obciąż piętę tej stopy. Utrzymuj ugięte kolana. Dokładne miejsce postawienia tylnej stopy jest różne w zależności od typu i wielkości deski, możemy przyjąć, że jest to mniej więcej pomiędzy strapsami i nieco bardziej na burcie niż na osi deski. Podobnie jak w technice słabowiatrowej przednią rękę przesuń na bomie tak, aby znalazła się blisko masztu lub złap nią od razu za maszt poniżej bomu, a tylną przesuń na bomie do przodu. Ręce utrzymuj wyprostowane, aby oddalić maszt od tułowia (główna przyczyna upadków do wody na plecy). Żagiel utrzymuj wybrany z dolnym likiem opierającym się o pokład (jeżeli kształt żagla na to pozwala). Nie wybieraj jednak żagla zbyt mocno, gdyż może to spowodować zatrzymanie deski, a na pewno wyjście ze ślizgu. Przednią stopę wyjmij ze strapsa i ustaw od razu przed masztem tak, aby pięta znalazła dokładnie przed masztem a palce były skierowane w stronę rufy na burcie zawietrznej. Nie przenoś na nią ciężaru ciała ani nawet nie próbuj jej obciążać po wpadniesz do wody z żaglem na plecy.

 Wybrana grafika  Wybrana grafika

Wybrana grafika  Wybrana grafika

Przejście

Przejście na drugą stronę żagla wykonujemy jeszcze przed osiągnięciem linii wiatru. Moment, w którym stawiasz stopy przed masztem należy skrócić do minimum, starając się przeskoczyć przed masztem na palcach i nie spowodować najmniejszego przegłębienia dziobu deski. Ponieważ po przechwyceniu bomu z drugiej strony znajdujesz się jeszcze na bejdewindzie „starego” halsu, żagiel powinieneś utrzymać w mocnym przebraniu, które w praktyce okaże się jedynie wystarczające do ustawienia żagla w linii wiatru. Bardzo ważne jest tutaj miejsce, w którym postawisz stopy i ich właściwe przestawienie. Na palcach przedniej stopy, która w momencie ostrzenia została umieszczona tuż przed masztem wykonujesz mały obrót tak, aby nad miejscem, w którym była jej pięta znalazła się pięta tylnej stopy.

Wybrana grafika  Wybrana grafika

Odpadanie

Odpadanie wykonujemy poprzez zdecydowane pochylenie masztu na dziób i lekko na zawietrzną (!) z dynamicznym przerzuceniem, mocnym wybraniem żagla i wyraźnym naciskiem na przednią stopę tak, aby dziób szybko odpadł z wiatrem. Pochylenie żagla na zawietrzną powinno trwać tylko moment, a zaraz po minięciu przez deskę linii wiatru należy skorygować pozycję masztu ustawiając go tak jak przy normalnym odpadaniu, czyli po nawietrznej. Spowoduje to zatrzymanie lub w najlepszym razie zwolnienie deski i szybkie obrócenie jej z wiatrem. Po odpadnięciu deski, zestaw jest już prawidłowo ustawiony do wejścia w ślizg, który w sprzyjających warunkach zajmuje sekundę. Podobnie jak w technice słabowiatrowej przenoszenie żagla z pochylenia na rufę do przodu powinno przebiegać bardzo blisko tułowia.

Wybrana grafika  Wybrana grafika

Ustawienie i praca stóp w trakcie zwrotu

Wybrana grafika  Wybrana grafika  Wybrana grafika 

Wybrana grafika  Wybrana grafika

Typowe problemy

Przyczyna

Rozwiązanie

w momencie ostrzenia deska wychodzi ze ślizgu

stopa tylnej noga zbyt blisko rufy, zbyt duże obciążenie tylnej nogi, zbyt mocne wybranie żagla, za mała prędkość przed zwrotem

metodą prób i błędów sprawdź najlepsze ustawienie stóp na Twojej desce

upadasz na plecy w stronę dziobu deski w momencie przechodzenia linii wiatru, zatopienie dziobu deski

przeniesienie ciężaru ciała tylko na przednią nogę podczas ostrzenia, ustawienie stopy (stóp) zbyt daleko od masztu w stronę dziobu, zbyt duże „odbicie”  tylnej nogi, żagiel przyciągnięty do tułowia, ręce ustawione po obu stronach bomu

utrzymuj cały czas pochylenie wybranego żagla na rufę na prostych rękach, trzymaj bom z jednej strony (ręce obok siebie blisko masztu lub przednia ręka na maszcie), stopy ustawione tuż przed masztem najkrócej jak się da

przy odpadaniu żagiel wyrywa z rąk

ustawienie rąk na bomie zbyt blisko masztu, brak obniżenia pozycji i przeniesienia stopy w stronę rufy,  brak pochylania wybranego żagla masztem na nawietrzną w trakcie odpadania deski

jedną stopę cofnij tuż przed przedniego strapsa, drugą przesuń obok masztu, pochyl maszt w kierunku dziobu, ręce na bomie umieść dalej od masztu, zwłaszcza rękę tylną, obniż pozycję poprzez ugięcie tylnej nogi, w miarę jak deska odpada koryguj ustawienie żagla i odciążaj deskę wywieszając się na burtę nawietrzną

 

Zwrot ten w całości można wykonać bez wychodzenia ze ślizgu. Musisz jednak być bardzo dobrze „wpływany” w konkretny duży zestaw i potrafić przeskoczyć przed masztem na drugą stronę w bardzo krótkim czasie. Żeby to osiągnąć, trzeba dziesiątek, a nawet setek prób. No, ale w pewnym momencie gdy „rufka” staje się nudna i ćwiczysz Freestyle, musisz po trikach się halsować, więc niejako jesteś zmuszony robić właśnie ten zwrot ;)

Team Rider: Betty

PODZIĘKOWANIA Darka Krukowskiego za montaż i udostępnienie filmu.

 

Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Nie komentowano

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł   następny artykuł »








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.