Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Nauka pod okiem instruktora - dlaczego warto? Poleć znajomemu
Autor: Pablo   
03.12.2008.
 

Instruktor windsurfingu to zawód wymagający pasji i zaangażowania. Dobry instruktor ma doskonały kontakt z uczniem, potrafi wychwycić wszystkie jego błędy, odpowiednio dobierze i ustawi sprzęt, dostosuje metodykę szkolenia do potrzeb i możliwości ucznia. Jego pozycja w procesie zdobywania umiejętności pływania na desce jest niepodważalna.

Wybrana grafika
 

Decydując się na naukę w szkółce pod okiem fachowca skracasz czas nauki, zyskujesz doświadczenie, a przede wszystkim poznajesz piękno tego sportu, atmosferę i kulturę surferów. Osoba raz „zarażona” windsurfingiem staje się bardziej otwarta, bezpośrednia i pogodna. Zaletą nauki w szkółce jest możliwość podpatrywania właściwego poruszania się na desce, wykonywania manewrów, czy sposobów radzenia sobie w razie problemów. Sytuacja tak częsta przy uczeniu się samemu – problem z powrotem do brzegu, w szkółce praktycznie taka sytuacja nie ma miejsca. Instruktor na bieżąco kontroluje grupę i w razie oddalenia się któregokolwiek z uczestników wzywa na pomoc asekuracyjną łódź motorową.

 

Wybrana grafika

 

Znajomość teorii jest niezbędna przed zejściem na wodę, ale nawet najlepsza wiedza teoretyczna powinna zostać sprawdzona w praktyce, a błędy wychwycone i skorygowane nie przez kolegę pływającego lepiej od Ciebie, ale przez specjalistę. Nawet najlepiej pływający kolega czy koleżanka, o ile nie przeszli specjalistycznych kursów, w których poznaje się metodykę nauczania, nie nauczą nikogo pływać dobrze na desce. Czasem wystarcza korekta błędów na podstawie własnego opisu problemu czy zapisu video, jednak ze względu na fakt, że windsurfing jest sportem wybitnie technicznym, błędy powinny być wychwycone najszybciej jak to możliwe, co zapobiegnie utrwalaniu złych schematów ruchowych. Siła jest pomocna jedynie w pierwszych krokach na desce, przy wyciąganiu żagla z wody oraz na poziomie zawodniczym. Po opanowaniu podstawowych manewrów, przy właściwym doborze sprzętu, całą pracę wykonuje za nas wiatr, a nam pozostaje jedynie precyzyjne ustawienie żagla, deski i ustawienie się w odpowiedniej pozycji. Potwierdzeniem tego jest fakt wygrywania regat zawodowców w Pucharze Świata Freestyle`u przez niepozorne dzieci poniżej 15 lat.

Wybrana grafika

Jak owocnie wykorzystać czas nauki pod opieką instruktora?

Na początku zajęć dowiedz się, jakich manewrów będziesz się uczyć i czy leżą one w zakresie możliwości Twoich i sprzętu. Zanim rozpoczniesz naukę postaraj się poznać nazewnictwo sprzętu, kursów względem wiatru, manewrów, zapoznaj się z opisem wykonywania manewru. Dobre przygotowanie teoretyczne sprawi, że podczas kontaktu z instruktorem będzie lepsze zrozumienie, co przełoży się na szybsze postępy. Uważnie słuchaj instruktora i w przypadku, gdy w którymś momencie nie dosłyszysz co mówi, nie obawiaj się poprosić o powtórzenie. Lepiej zadać o jedno pytanie za dużo niż za mało. Jeśli uważasz, że dany manewr powinien zostać ponownie wytłumaczony, zgłoś to instruktorowi. Nie obawiaj się także poprosić o sprawdzenie, czy manewr wykonujesz prawidłowo lub czy Twoja pozycja na desce nie wymaga korekty. Weź jednak pod uwagę, że w przypadku kursów z większą ilością uczestników, instruktor może nie być w stanie, w równym stopniu skontrolować kilku kursantów wykonujących dany manewr jednocześnie. Dla każdego kursanta, niezależnie od postępów instruktor ma obowiązek przeznaczyć jednakową ilość czasu i uwagi.
 
Wybrana grafika


Dostępne formy nauki pod okiem instruktora:

1. Lekcje jeden na jeden lub 2-3 osoby na instruktora - zaletą takich zajęć jest indywidualne podejście i ciągły, pełny kontakt z instruktorem. Doskonałym uzupełnieniem są dodatkowe godziny wypływane pomiędzy zajęciami samemu, w celu doszlifowania i utrwalenia nowego manewru. Minusem jest dość wysoka cena i niekiedy problem z dostępnością instruktorów.

2. Kurs tygodniowy – zaletą jest nauka w grupie, z możliwością podglądania innych, dzielenia się spostrzeżeniami oraz dużą ilością godzin spędzonych na wodzie. Jeśli ktoś lepiej czuje się w grupie, lubi lekką nutę rywalizacji oraz chce aktywnie spędzić urlop, jest to najwłaściwsza i najtańsza forma nauki. Minusem jest podział uwagi instruktora na wszystkich uczących się.

3. Kurs tygodniowy - rekreacyjny – zbliżony formą do pełnego kursu tygodniowego. Różnica polega na zmniejszonej liczbie godzin zajęć np. 3 godziny dziennie zamiast 6. Zajęcia z reguły trwają do południa, wówczas poznaje się nowe manewry. Zajęcia popołudniowe przeznaczone są najczęściej na doszlifowanie i utrwalenie manewrów poznanych w godzinach dopołudniowych.

4. Kurs weekendowy – od kursu tygodniowego różni się jedynie liczbą dni zajęciowych, których jest nie 6, a 2.

5. Obóz młodzieżowy – forma aktywnego wypoczynku dla młodzieży, połączonego z tygodniowym kursem windsurfingowym.
 
Wybrana grafika
 
Zalety nauki pod okiem instruktora - podsumowanie:

- fachowy dobór i pomoc w ustawieniu sprzętu, wychwycenie ewentualnych uszkodzeń sprzętu przed zejściem na wodę

- omówienie manewru wraz z demonstracją „na żywo”

- szybka odpowiedź na pytania

- wykonywanie manewru pod okiem specjalisty i bieżąca korekta błędów już przy pierwszych próbach

- możliwość korekty ustawień sprzętu na wodzie (np. kontrola ustawienia linek trapezowych, pozycji stopy masztu itp.)

- możliwość ciągłego podglądania prawidłowej pozycji i manewrów wykonywanych przez instruktora

- bezpieczeństwo na wodzie
 
- możliwość zmiany sprzętu na trudniejszy (umożliwiający na pewnym etapie dalszy rozwój) bez konieczności kupowania nowej deski czy żagla
 
Fot. WWW.bosport.pl


Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Nie komentowano

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł   następny artykuł »








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.