Dobranie odpowiedniego żagla do windsurfingu to jedno z częściej zadawanych pytań na forach internetowych. W niniejszym opracowaniu pragniemy wskazać, jak krok po kroku znaleźć idealny żagiel dla Twojego poziomu umiejętności, typu żeglowania, deski i wielu innych czynników, dzięki którym przyjemność z uprawiania windsurfingu będzie jeszcze większa.
Podobnie jak w przypadku doboru deski do windsurfingu , przedstawiamy algorytm doboru żagla do windsurfingu. Krok po kroku przebrniemy przez gąszcz teorii, podążając ścieżką prostych schematów.
Na początek określamy priorytety, którymi należy się kierować planując zakupy. Ty określasz:
Poziom zaawansowania, własne umiejętności
Przeznaczenie żagla
Możliwości finansowe
My podpowiemy Ci w jaki sposób:
Wybrać właściwy typ żagla w odniesieniu do Twoich umiejętności i przeznaczenia
Wybrać właściwą powierzchnię żagla
Dopasować deskę pod typy i rozmiary posiadanych desek
Wybierać producenta
Wybrać czas i miejsce zakupów Po określeniu własnych umiejętności, sprecyzowaniu własnych potrzeb i możliwości finansowych możesz skonsultować swój wybór z innymi windsurferami, użytkownikami takich żagli lub specjalistami w branży. Nieocenione korzyści daje możliwość wymiany zdań na forum windsurfingowym, skupiającym zarówno amatorów, jak i zaawansowanych deskarzy oraz zawodników i instruktorów windsurfingu. 1. Poziom zaawansowania Określ, na jakim etapie zaawansowania znajdujesz się w chwili obecnej, i w którym kierunku zamierzasz się rozwijać. Umiejętności przedstawione są wg kolejności od początkującego przez różne stopnie zaawansowania do dyscyplin specjalistycznych. Posiadane umiejętności | Odpowiedni wybór | Wybór dopuszczalny | stawiam pierwsze kroki na desce | L | FR, BJ, W, FS | umiem podstawowe zwroty, potrafię pływać na wiatr i wrócić do miejsca startu; uczę się startu z plaży i korzystania z trapezu | FR, BJ, FRCnc | L, FS, W, | radzę sobie w umiarkowanych wiatrach, korzystam z trapezu; uczę się wchodzenia w ślizg, korzystania ze strapsów | FR, BJ, FRCnc, FRCc | FS, SL, R, RCB | korzystam ze strapsów, pływam również przy silniejszym wietrze; pracuję nad domknięciem żagla i osiąganiem dużych prędkości | FR, FRCnc, FRCc, SL, R | BJ, FS, RCB | pewnie korzystam ze strapsów, uczę się rufy w ślizgu, duck jibe`a | FR, BJ, FS | FRCnc, W (przy silnych wiatrach) | uczę się prostych skoków na małych falach | BJ, FS, FR, W | FRCnc | potrafię wykonywać rufę bez wychodzenia ze ślizgu; koncentruję się na prędkości na różnych kursach, startuję w regatach amatorów | FRCc, SL, R, RCB, | FRCnc, FR | ścigam się w regatach zawodowców | SL, R, RCB | | uczę się Freestyle`u (skoków, obrotów, ślizgów etc.) | FS, BJ | W, FR | pływam na dużych falach (w przyboju), uczę się wysokich skoków i ewolucji | W, BJ, FS | | zamierzam pobić rekord prędkości | SL, R | FRCc | L (szkoleniowe), FR (Freeride), BJ (Bump&Jump), FRCnc (Freerace bezkamberowe), FRCc (Freerace kamberowe), FS (Freestyle), W (Wave), SL (Slalom), R (Race), RCB (Raceboard) 2. Przeznaczenie (dobór typu żagla) Określ, czego od żagla oczekujesz, na jakim akwenie będziesz pływać, przy jakich warunkach wietrznych, przy jakim zafalowaniu oraz jaki styl jazdy preferujesz. Oczekuję: wybaczającego żagla, łatwego do nauki pierwszych kroków, na którym będzie widać skąd wieje wiatr - ŻAGLE SZKOLENIOWE (L)
Akwen, warunki: każdy z wyłączeniem fali przybojowej, wiatry 1-3B
Jazda: pływanie po prostej, zwroty przez rufę i sztag w warunkach słabo wiatrowych
Sprzęt: żagle bardzo łatwe i lekkie, bezkamberowe, dakronowe, mylarowe, monoflmowe bądź z X-ply`iu
Oczekuję: szybkiej jazdy w zróżnicowanych warunkach - FREERIDE (FR)
Akwen, warunki: akweny zamknięte (jeziora), wiatry 1-6B, fala wiatrowa
Jazda: pływanie po prostej, zwroty przez rufę i sztag w ślizgu lub bez
Sprzęt: żagle łatwe i lekkie, bezkamberowe, wybaczające, o zbalansowanej charakterystyce stabilność-manewrowość, przeważnie monoflmowe bądź z X-ply`iu Oczekuję: agresywnej jazdy w warunkach silniejszego wiatru, prędkości, skoków - BUMP&JUMP (BJ)
Akwen, warunki: fala wiatrowa, bądź morska, krótka i stroma, silny wiatr
Jazda: szybkie, proste odcinki, dynamiczne zwroty, proste skoki
Sprzęt: żagle mocne i lekkie, bezkamberowe, wybaczające, o zbalansowanej charakterystyce stabilność-manewrowosć, przeważnie monoflmowe bądź z X-ply`iu
Oczekuję: szybkiej jazdy półwiatrami i baksztagami, jak również ostrymi kursami, startów w regatach amatorów - FREERACE NO CAM (FRnc), FREERACE CAM (FRCc)
Akwen, warunki: akweny zamknięte (jeziora), bądź otwarte (morza), o niedużym zafalowaniu, wiatry od 3-4B
Jazda: duże przyśpieszenie, proste odcinki pokonywane z dużą prędkością, szybkie zwroty z wiatrem
Sprzęt: żagle bezkamberowe lub kamberowe, o wąskiej kieszeni masztowej, większej od FR liczbie listew i rozbudowanym liku dolnym, w których postawiono na prędkość i mniejszym stopniu na manewrowość, przeważnie monoflmowe bądź z X-ply`iu
Oczekuję: skoków, trików i dobrej zabawy - FREESTYLE (FS)
Akwen, warunki: płaska woda, akweny otwarte (wiatry od brzegu), bądź zamknięte, warunki ślizgowe (ew. wypornościowe od 2B)
Jazda: ewolucje w powietrzu i na wodzie, ślizgowe i wypornościowe
Sprzęt: żagle łatwe i lekkie, bezkamberowe, o podciętym liku dolnym, wysoko zlokalizowanym środku ożaglowania, w których postawiono na manewrowość, przeważnie monoflmowe bądź z X-ply`iu
Oczekuję: pływania na falach, skoków- WAVE (W)
Akwen, warunki: akweny otwarte, bądź zamknięte, fala wiatrowa lub przybojowa, od 5B
Jazda: pływanie pod i z falą, skoki, ewolucje, dynamiczne zwroty na fali
Sprzęt: żagle mocno zbrojone, bezkamberowe, o mocno podciętym liku dolnym, w których postawiono na manewrowość, przeważnie z X-ply`iu bądź zbrojonej włóknami kewlarowymi folii
Oczekuję: szybkiej jazdy w regatach, półwiatrami lub baksztagami - SLALOM (SL)
Akwen, warunki: każdy z wyłączeniem fali przybojowej, wiatry od 15 węzłów
Jazda: proste odcinki pokonywane z dużą prędkością, szybkie zwroty z wiatrem
Sprzęt: żagle kamberowe, o szerokiej kieszeni masztowej, mocno rozbudowanym liku dolnym, w których wszystko koncentruje się na prędkości w półwietrze i baksztagu, przeważnie monoflmowe bądź z Technory
Oczekuję: ścigania się w regatach, szybkiej jazdy na wiatr i z wiatrem – RACE (R)
Akwen, warunki: każdy z wyłączeniem fali przybojowej, od 6 węzłów wiatru
Jazda: proste, długie odcinki pokonywane na kursach ostrych bądź pełnych, szybkie zwroty po dużym łuku
Sprzęt: żagle kamberowe, o szerokiej kieszeni masztowej, mocno rozbudowanym liku dolnym, w których wszystko koncentruje się na prędkości w kursach pod i z wiatrem, przeważnie monoflmowe bądź z Technory
Oczekuję: ścigania się w regatach słabowiatrowych, turystyki żeglarskiej - RACEBOARD (RCB)
Akwen, warunki: każdy z wyłączeniem fali przybojowej, w każdych warunkach wiatrowych
Jazda: proste długie i bardzo długie odcinki, ostre kursy
Sprzęt: żagle kamberowe, zbliżone kształtem do R ale o głębszym profilu, o szerokiej kieszeni masztowej, mocno rozbudowanym liku dolnym, w których postawiono na prędkość w różnych warunkach wiatrowych, przeważnie monoflmowe, o powierzchni 7.5m2 (maksymalna dopuszczalna powierzchnia dla klasy Raceboard) Więcej o doborze żagla pod kątem typu 3. Wielkość (powierzchnia) żagla Rozmiar żagla ma bardzo istotne znaczenie w doborze sprzętu. Od rozmiaru zależy to, czy na desce będziesz się czuć stabilnie zanim wejdziesz w ślizg, jak szybko „odpalisz” i jaką prędkość uzyskasz. Właściwie dobrana powierzchnia pozwala rozwinąć skrzydła i jest gwarancją szybkich postępów. Rozpoczynając przygodę z windsurfingiem nie należy używać ani zbyt dużych ani za małych żagli. Pamiętać należy że waga żagla ma znaczenie drugorzędne, istotniejszy jest ciężar masztu i bomu. Dzieci, juniorzy i kobiety poczynią szybsze postępy jeśli będą korzystać ze specjalnych lekkich masztów i bomów o węższej średnicy, stosowanych wyłącznie przy słabych wiatrach. Jeśli energię przeznaczysz na naukę techniki, a nie walkę o wyciągnięcie żagla z wody i utrzymanie go na powierzchni, masz szansę na szybkie przejście na coraz większe rozmiary i poznanie frajdy płynącej z prędkości. Wybór powierzchni dla początkujących (wiatry 1-3B) | Waga | Zalecana powierzchnia (m2) | do 40 kg | 0.8-2.5 | 40-60kg | 2.0-4.0* | 60-80 kg | 3.0-5.0* | 80-100 kg | 4.0-5.5* | pow. 100 kg | od 5.0 | *można zastosować żagle o powierzchni do 0.5m2 większej ale wyłącznie z lekkimi masztami Po oswojeniu się z deską i nauczeniu pierwszych zwrotów, przechodzi się na żagle większe (do ok. 6.0m2) by zwiększyć prędkość i szybkość wykonywania manewrów (zwrotów). W nauce wchodzenia w ślizg stosuje się żagle przesadnie duże, nawet z kamberami, by uzyskać stabilność ciągu żagla, poprawić stabilność deski i tym samym zwiększyć szybkość osiągnięcia ślizgu. Wybór powierzchni przy nauce wchodzenia w ślizg | Waga | Zalecana powierzchnia (m2) | do 40 kg | 3.0-5.5 | 40-60kg | 4.5-6.5 | 60-80 kg | 5.5-7.5 | 80-100 kg | 6.5-8.5 | pow. 100 kg | od 7.0 | Kolejną sprawą jest odpowiednie dobranie żagla do nauki zwrotu przez rufę („matury” z windsurfingu). W tym przypadku wybieramy bezkamberowy, lekki żagiel (najlepiej typu Freeride - FR) o powierzchni 5.5-6.5. Przy silniejszym wietrze możemy zastosować również mniejsze rozmiary. Przy nastawieniu się na pływanie Freestyle, maksymalna używana wielkość to 6.9, najczęściej jednak ok. 5.7-5.8m2 przy umiarkowanych wiatrach i odpowiednio mniejsza przy silniejszych. Docelowy wybór powierzchni dla osób chcących pływać Freeride`owo opisano tutaj . Dobierając rozmiar żagla uwzględnić należy jeszcze inne aspekty… Dodatkowe czynniki wpływające na dobór powierzchni żagla | Czynnik | Wpływ czynnika | Poprawka do rozmiaru deski wskazanego w powyższych tabelach | najczęstszy akwen – Zatoka Pucka lub inny odsłonięty, płytki, duży zbiornik na Pomorzu | równy i z reguły silniejszy wiatr, brak fali | rozmiar najmniejszy wskazanego zakresu lub o oczko mniejszy | windsurfing uprawiany rzadko, inne sporty spontanicznie | niska sprawność fizyczna i siła, słaba koordynacja ruchowa | rozmiar największy wskazanego zakresu | otyłość | niska sprawność fizyczna i słaba koordynacja ruchowa | rozmiar największy wskazanego zakresu lub o oczko-dwa większy | wysoka waga windsurfera, sporo czasu spędzonego na desce w warunkach nieślizgowych | niższa sprawność fizyczna, rzadsze pływanie w warunkach ślizgowych | rozmiar największy wskazanego zakresu | windsurfing plus inne sporty uprawiane regularnie | ponadprzeciętna sprawność, siła i koordynacja ruchowa | rozmiar najmniejszy wskazanego zakresu lub o oczko mniejszy | opływanie na jednym zestawie | znajomość sprzętu, trymu, ustawień | rozmiar najmniejszy wskazanego zakresu lub o oczko mniejszy |
4. Możliwości finansowe Dopiero po określeniu poziomu umiejętności, przeznaczenia i rozmiaru żagli przystępujesz do ustalania, na jaki żagiel Cię stać. Oczywistym faktem jest, że dla większości z nas cena gra niebagatelną rolę. Dlatego z wyborem nie należy się spieszyć. Dobrze traktowany żagiel może służyć nieprzerwanie do 3-10 lat, zależnie od czasu spędzonego na słońcu. Wiele firm wypuszcza model w dwóch i więcej technologiach, od najtańszej (dakron, mylar), przez nieco droższą (monofilm), mocniejszą i cięższą (X-ply, zbrojona folia) po najdroższe i ultra lekkie (Technora) Kolejnym dylematem jest wybór pomiędzy żaglem nowym i używanym… Plusy i minusy żagli nowych, używanych, uszkodzonych i naprawianych | Żagiel | Plusy | Minusy | nowy, nieużywany, model tegoroczny | z reguły najnowsza technologia produkcji, nowoczesny kształt, grafika; gwarantuje zazdrość w oczach kolegów | wysoka cena, niesprawdzony do końca kształt (mało obiektywnych wypowiedzi użytkowników) | nieużywany, model z lat ubiegłych | dobra technologia, w miarę nowoczesny kształt, sprawdzony przez innych użytkowników/forumowiczów, którzy mogą się podzielić wrażeniami, cena niższa niż modeli tegorocznych, nieuzywany | zalecane sprawdzenie rocznika i modelu | używany, model tegoroczny lub po testach | z reguły najnowsza technologia produkcji, nowoczesny kształt, grafika; gwarantuje zazdrość w oczach kolegów, zazwyczaj w okazyjnej cenie | używany, niesprawdzony do końca kształt (mało obiektywnych wypowiedzi użytkowników), możliwość kształtu innego niż w katalogu (prototypy potestowe), możliwe uszkodzenia i wady ukryte | używany, model z lat ubiegłych, nieuszkodzony | w miarę nowoczesny kształt, sprawdzony przez innych użytkowników/forumowiczów, którzy mogą się podzielić wrażeniami | używany, możliwe ukryte uszkodzenia (wypalenie monofilmu od słońca, przetarte nitki na szwach), konieczne sprawdzenie rocznika i modelu | używany, model z lat ubiegłych, uszkodzony | w miarę nowoczesny kształt, sprawdzony przez innych użytkowników/forumowiczów, którzy mogą się podzielić wrażeniami, widoczne uszkodzenia (pewność, że nie został źle naprawiony) | używany, uszkodzony, dodatkowe koszty naprawy, możliwe dodatkowe ukryte uszkodzenia, konieczne sprawdzenie rocznika i modelu | używany, model z lat ubiegłych, uszkodzony po naprawie | w miarę nowoczesny kształt, sprawdzony przez innych użytkowników/forumowiczów, którzy mogą się podzielić wrażeniami | używany, uszkodzony, możliwość niefachowej naprawy, możliwe dodatkowe ukryte uszkodzenia, konieczne sprawdzenie rocznika i modelu | używany, ponad dziesięcioletni | z reguły niska cena | używany, z reguły uszkodzony i naprawiany, możliwe ukryte uszkodzenia, stary kształt, konieczne sprawdzenie rocznika i modelu | używany - „pełnoletni” | często b. niska cena (mniejsza niż koszt wysyłki), możliwy wzrost wartości żagla ( wartości muzealnej) | używany, możliwe uszkodzenia i uszkodzenia niefachowo naprawione, możliwe ukryte uszkodzenia, stary kształt, przeważnie dakronowy, konieczne sprawdzenie rocznika i modelu | 5. Dopasowanie typów żagli do deski Jeżeli posiadasz już deskę określonego typu, a chcesz wydobyć z żagla jego potencjał, nie narażając się na koszty związane z kupnem nowej deski, weź pod uwagę przydatność poszczególnych typów desek do określonych typów żegla. Typ żagla | Polecane typy desek | Dopuszczalne typy desek | Niepolecane typy desek | L | L | FR, RCB | BJ, SX, FRC, FS, W, SL, R/FW, SP | FR | L, FR, BJ, SX, FRC, | FS, W, H/RCB, SL, R/FW, SP | | BJ | L, FR, BJ, SX, W, FS | FRC | SL, R/FW H/RCB, SP | FRCnc | FR, FRC, SL, SP | BJ, SX, R/FW, H/RCB | L, FS, W | FRCc | FR, FRC, SL, R/FW, SP | | L, BJ, SX, FS, W | FS | FR, BJ, SX, FS, W | | L, FRC, SL, R/FW, H/RCB, SP | W | BJ, SX, FS, W, L | FR | FRC, SL, R/FW, H/RCB, SP | SL | FRC, SL, R/FW, H/RCB, SP | FR | L, BJ, SX, FS, W | R | FRC, SL, R/FW, H/RCB, SP | FR | L, BJ, SX, FS, W | RCB | H/RCB | R/FW | L, FR, BJ, SX, FRC, FS, W, SL, SP | Typy desek: L (szkoleniowe), FR (Freeride), BJ (Bump&Jump), SX (Super-X), FRC (Freerace), FS (Freestyle), W (Wave), SL (Slalom), R/FW (Race/Formula Windsurfing), H/RCB (Hybryda/Raceboard, SP (Speed) Typy żagli: L (szkoleniowe), FR (Freeride), BJ (Bump&Jump), FRCnc (Freerace bezkamberowe), FRCc (Freerace kamberowe), FS (Freestyle), W (Wave), SL (Slalom), R (Race), RCB (Raceboard) 6. Dopasowanie żagli do posiadanych masztów Nierzadko decydując się na kolejny żagiel myślimy co zrobić, aby nie narażać się na zakup kolejnego masztu. Czasem warto przemyśleć sprawę zmiany wielkości powierzchni żagla o oczko w jedna bądź drugą stronę, aby zaoszczędzić na maszcie. Warto jednak pamiętać, że roztaklowanie jednego i otaklowanie kolejnego żagla na tym samym maszcie zajmuje trochę czasu i kosztuje sporo nerwów (zwłaszcza gdy wiatr jest nierówny). Inną sprawą, którą na pewno należy wziąć pod uwagę to średnica masztu. Nie we wszystkich obecnie produkowanych żaglach można zastosować maszt SDM (o tradycyjnej średnicy)! Część z nich produkowana jest z myślą o masztach RDM. Więcej o doborze masztów. Część producentów żagli dopuszcza użycie bardziej miękkiego masztu z dodatkową przedłużką masztu (Mast Extender) o długościach przekraczających 40cm. Dzięki temu na jednym maszcie można otaklować szerszy zakres powierzchni żagli. 7. Producent Ocena producenta jest z reguły oceną bardzo subiektywną. Są marki, które cieszą się popularnością z powodu niskiej ceny. Inni użytkownicy stawiają na wytrzymałość, jeszcze inni na szybkość, zwrotność, skoczność. Pewne grupy użytkowników wyżej cenią marki niedostępne lub trudno dostępne dla przeciętnego windsurfera, gdyż chcą należeć do wąskiego grona ludzi, których na taki żagiel stać (np. limitowane edycje). Nie będziemy tu oceniać ani producentów, ani marek, ani poszczególnych modeli. Uogólnienia i szufladkowanie nie mają najmniejszego sensu, ponieważ do każdego żagla, modelu, a nawet wielkości, należy podejść indywidualnie. Zdarza się często, że egzemplarze tego samego modelu żagla, różniącego się o „oczko” w rozmiarze oferują zupełnie inne osiągi.. Reasumując, w tym temacie najbardziej liczy się opinia innych użytkowników tego sprzętu, znawców tematu, a także ludzi związanych zawodowo z windsurfingiem. Wytypuj sobie kilka modeli-faworytów, kilka rezerwowych i skonsultuj. 8. Miejsce i czas zakupów Miejsce i czas zakupów | Żagiel | Najlepszy okres zakupów | Najgorszy okres zakupów | Gdzie kupować? | Uwagi | nowy, nieużywany, model tegoroczny | od końca sierpnia do grudnia | od stycznia do połowy sierpnia | importerzy, sklepy internetowe i tradycyjne, giełdy internetowe, serwisy aukcyjne | jeśli model jest popularny, już w czerwcu może zostać wyprzedany | nieużywany, model z lat ubiegłych | od stycznia do końca kwietnia, od końca sierpnia do grudnia | od połowy maja do połowy sierpnia | importerzy, sklepy internetowe i tradycyjne, giełdy internetowe, serwisy aukcyjne | | używany, model tegoroczny lub po testach | od połowy sierpnia do końca września | | importerzy, sklepy internetowe i tradycyjne, giełdy internetowe, serwisy aukcyjne, komisy sprzętu | ze względu na zwykle okazyjną cenę, żagle testowe szybko znajdują nabywców, z reguły w sprzedaży dopiero po sezonie | używany, model z lat ubiegłych | od stycznia do końca kwietnia, od końca sierpnia do grudnia | od połowy maja do połowy sierpnia | sklepy internetowe i tradycyjne, giełdy internetowe, serwisy aukcyjne, komisy sprzętu | | używany - „pełnoletni” | od stycznia do końca kwietnia, od końca sierpnia do grudnia | od połowy maja do połowy sierpnia | giełdy internetowe, serwisy aukcyjne, komisy sprzętu | warto się zastanowić nad sensem zakupu z powodu możliwego bardzo złego stanu monofilmu | 9. Opinie innych osób, konsultacje Na różnych etapach algorytmu, nawet jeśli myślisz że windsurfing masz w małym palcu, warto skonsultować swój wybór. Nawet najlepsi popełniają czasem błędy w wyborze żagli. Z kim zatem warto rozmawiać? Najlepiej z doświadczonym zawodowym instruktorem, który uczy na każdym poziomie zaawansowania, testował bardzo wiele żagli przy różnych deskach i ustawieniach. Taka wiedza i umiejętność wymaga wielu lat praktyki. Z osobą, która regularnie bierze udział w testach sprzętu, mając możliwość przetestowania wielu żagli z jedną, dobrze ustawioną deską i wymiany poglądów z innymi testerami. Z importerem sprzętu, którego wiedza w temacie sprowadzanych żagli stawia go w gronie najwartościowszych głosów (ale dotyczących tej jedynej marki). Ze sprzedawcą w dobrym sklepie, który zna się na rzeczy, na bieżąco dokształca, bierze udział w pokazach trymu sprzętu organizowanych przez producentów i importerów. Z osobą, która pływała na sprzęcie o którym opinię chcemy poznać i potrafi wydać o nim rzeczową opinię. Z osobą, która posiada dużą wiedzę teoretyczną, wynikającą z czytania specjalistycznych for dyskusyjnych i innych publikacji. Jakie opinie lepiej sprawdzić? Od osób, od których kupujesz sprzęt bądź osób, które mają związek ze sprzedającymi (kolega, rodzina etc.) Od zawodników promujących swoją markę, wypowiadających się wyłącznie w samych superlatywach, nie wskazując przy tym żadnych negatywnych cech. Od osób, które w swojej opinii nie przedstawiają argumentów za lub przeciw, ale wyrażają się wyłącznie w sposób „bierz i się nie zastanawiaj”. Wszystko inne co Cię niepokoi w opinii sprzedającego. Gdzie szukać pomocy? Zdecydowanie najlepszą formą uzyskania różnorodnych opinii jest specjalistyczne forum dyskusyjne. Na odpowiednio dużym i popularnym forum, głos zabierają wszyscy, od rozpoczynających przygodę z windsurfingiem, poprzez początkujących, zaawansowanych, zawodników, instruktorów, na importerach kończąc. Można próbować zasięgać opinii w sklepach windsurfingowych, ale tylko w takim, w którym sprzedawca zna się na rzeczy. Czerwona lampka powinna się zapalić w sytuacji, w której sprzedawca uparcie wskazuje jeden model, nie proponując innych. Najpewniej zależy mu na jego sprzedaniu bardziej niż innych żagli (zalega w magazynie), bądź innych nie ma. Nie ma najmniejszego sensu zadawać pytań osobom wystawiającym sprzęt na portalach aukcyjnych. Na pytanie „Czy ten żagiel będzie odpowiedni dla mnie?”, w 99 na 100 przypadków usłyszysz odpowiedź twierdzącą. |