Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



Sprzęt, wydarzenia, ludzie
serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Kupujemy używany żagiel Poleć znajomemu
Autor: Betty   
30.07.2009.
 
Pierwsze o czym należy pamiętać to zabranie ze sobą do sklepu bądź do sprzedającego masztu, na którym ten żagiel będzie pracował i rozłożenie gotowego pędnika. Bez obaw wypróbuj górną granicę wybrania po maszcie. Jak żagiel „strzeli” teraz, za nic nie odpowiadasz, jak sprzedający się na to nie zgadza, nie kupuj, bo to znaczy, że nie ręczy za jego wytrzymałość. Jeśli jest to żagiel używany, spytaj, na jakim maszcie ten żagiel pracował, czy długość i twardość tego masztu były odpowiednie? Żagiel po jakimś czasie układa się do danego masztu i na nim pracuje najlepiej. Jeżeli dobrze się układa przy różnym stopniu wybrania, przejdźmy do następnego punktu.

Sprawdź stan monofilmu. Im jest bardziej matowy i szeleszczący tym krócej posłuży i tym większe prawdopodobieństwo, że pęknie w najmniej oczekiwanym momencie. Dobrą wskazówką jest odgłos powstający podczas bębnienia palcami po monofilmie na napiętym żaglu. Dobry i gruby monofilm wyda dźwięk głuchy, natomiast zużyty i cienki, dźwięk podobny do uderzania o cienką blachę. Żagiel ma tyle lat ile spędził na słońcu. Nie radzę kupować żagla „wypalonego”, prawie nieprzezroczystego. Weźmy także pod uwagę wszelkie podejrzane zagnioty spowodowane niewłaściwym zwijaniem, zmatowienia wywołane przez bom na skutek zbyt słabego wybierania „po bomie”, wklęsłości wywołane przez hak trapezowy i przetarcia pod bomem na skutek tarcia żagla o dziób deski.

Sprawdź stan dakronu (materiału). Zwróć uwagę na wszelkie wyprute nitki, zwłaszcza na kieszeni masztowej oraz stan kieszeni listew. Często się zdarza w długo używanych i źle wybieranych żaglach, że kieszeń dolnej listwy jest przetarta przy łączeniu z masztem i listwa ma tendencje do wpadania do kieszeni masztowej. To samo, choć w mniejszym stopniu dotyczy innych kieszeni listew. Obejrzyj, czy kieszeń listwy na całej swojej długości nie jest przetarta na skutek pływania na zbyt słabym naciągnięciu listwy lub przez niewłaściwą, ostrą listwę, najczęściej o profilu prostokątnym (częste przy żaglach z tzw. dolnej półki).

Spytaj, czy żagiel był naprawiany, a jeśli tak, to przez kogo? Pewna wskazówka wymiany brytu (powierzchni żagla pomiędzy listwami), to dodatkowe przeszycia na kieszeni listew oraz wyraźna różnica w zmatowieniu poszczególnych brytów. Pamiętaj jednak, że grubość monofilmu na różnych brytach nawet w nowych żaglach jest inna! Naprawiany żagiel wcale nie znaczy że jest gorszy, wszystko zależy od tego, czy naprawiał go krawiec czy żaglomistrz.

Sprawdź stan plastikowych zakończeń listew i taśm naciągających na liku wolnym żagla. Mocno pozdzierane końcówki świadczą o tym, że żagiel był rozkładany na betonie, asfalcie bądź kamieniach.

Sprawdź stan vario-topu - plastikowego kapsla i taśmy, umożliwiającego zastosowanie w żaglu masztów różnej długości. Wszelkie pęknięcia plastikowego kapsla są niezwykle niebezpieczne na wodzie.

Sprawdź stan remizek, czyli metalowych kółek wszytych w rogu halsowym i szotowym, służących do wybierania żagla po maszcie i po bomie. Niezmiernie rzadko się zdarza, że ich stan skreśla żagiel pod względem zakupu, ale jednak czasem ma to miejsce.

Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Nie komentowano

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł   następny artykuł »








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.