Pływanie w ślizgu to jeden z kroków milowych na drodze każdego surfera i surferki. Dostarcza ono o wiele większych przeżyć i frajdy, niż powolne pływanie wypornościowe. Zasadniczą różnicą jest osiągana prędkość, konieczność posiadania bardziej zaawansowanego sprzętu i odpowiednio silny wiatr (najlepiej równe 4B).
Sprzęt Sprzęt, którego będziesz potrzebować to deska bezmieczowa o wyporności minimum 130 litrów dla dorosłych i 110 litórw dla młodzieży. Deska taka powinna się charakteryzować szerokością przynajmniej 65 cm i lekko podgiętym dziobem. Deski do nauki ślizgu nazywane są niekiedy deskami przejściowymi. Żagle używane w nauce osiągania ślizgu powinny mieć przynajmniej 6.0-6.5 m2 dla osób lżejszych i 6.5-7.5 m2 dla cięższych. Lekki nadmiar powierzchni sprzyja wcześniejszemu planowaniu kosztem manewrowości i lekkości. Ustawienia Żagiel wytrymuj na ustawienie minimalne, zalecane przez producenta. Bom ustaw nieco wyżej niż przeciętnie, tj. mniej więcej na wysokości brody/nosa. Pamiętaj o poprawce na wysokość palety z przegubem, jeśli ustawiasz wysokość bomu w zestawie niepołączonym z deską. Nieco więcej uwagi należy poświęcić desce. Pozycję stopy masztu ustaw po środku skrzynki podmasztowej lub nieco bardziej z przodu. Strapsy ustaw dość głębokie i luźne, aby wkładanie i wyjmowanie stóp nie sprawiało Ci żadnych problemów. Strapsy umiejscowione powinny być blisko osi deski i tylko z jednym strapsem tylnym, o ile jest taka możliwość. Warto jest je również ustawić w pozycji skrajnie z przodu, wkręcając wkręty w inserty (dziurki) położone najbliżej dziobu. Pamiętaj, że nie są to ustawienia docelowe, a jedynie przejściowe, mające ułatwić naukę wkładania stóp.
Z tak ustawionym zestawem należy poszukać dogodnych warunków, czyli akwenu z płaską wodą, równym wiatrem o sile 4-5B i swobodą przestrzeni. Wykonanie Płynąc półwiatrem ustaw stopy blisko osi deski, równomiernie rozkładając ciężar ciała na całą powierzchnię stóp. Stopy nie powinny być rozstawione zbyt szeroko. Powinny za to być równomiernie obciążone lub z lekką przewagą na stopę przednią.  Utrzymując maszt pionowo lub w pochyleniu lekko na nawietrzną, zacznij wybierać żagiel. Rób to zdecydowanie i konsekwentnie, ale niezbyt szybko, utrzymując wyprostowane ramiona i lekko ugięte kolana pilnując jednocześnie, aby maszt „nie uciekł” na zawietrzną burtę deski (deska przy takim ustawieniu momentalnie wyostrzy). Nagłe wyluzowanie żagla, bądące skutkiem chwilowego zachwiania równowagi to kolejny podstawowy błąd, powodujący uniesienie dziobu i wyostrzenie deski.  W miarę jak deska przyśpiesza i staje się bardziej nerwowa, cofnij się nieco (w kierunku rufy) przesuwając njapierw tylną stopę po osi deski, a następnie stopę przednią. Podczas przesuwania stóp ku tyłowi deski utrzymuj delikatny nacisk na palce, aby prowadzić deskę płasko po wodzie i przeciwdziałać ostrzeniu. Teraz odpadnij lekko (przenosząć wybrany żagiel na nawietrzną), aby osiągnąć kurs - ostry baksztag (ok. 100-110 stopni z wiatrem). Jeżeli nie zrobiłeś tego wcześniej wczep się teraz w trapez. Deska w dalszym ciągu przyśpiesza. Kontynuując wybieranie żagla ustaw go tak, aby maszt znalazł się docelowo po nawietrznej i w stronę rufy deski. 
Dąż do tego, aby osiągnąć ślizg tak, aby deska była prowadzona cały czas równolegle do powierzchni wody, a dziób nie unosił się zbyt wysoko do góry. Jeżeli osiągnąłeś już ślizg*, i nie włożyłeś przedniej stopy w strapsa, zrób to teraz. Zanim to zrobisz, Twoja przednia stopa powinna znajdować się tuż przed przednim strapsem, a tylna pomiędzy przednim i tylnym strapsem. Utrzymując nacisk tylnej stopy na palce (ale nie odrywając pięty), unieś przednią stopę i zdecydowanym ruchem włóż do przedniego strapsa i naciśnij na palce. Pamiętaj, aby w tym momencie nie patrzeć na stopy, gdyż automatycznie wyluzujesz żagiel, co spowoduje wyjście ze ślizgu i wyostrzenie deski.
Teraz pora na druga stopę. Naciskając na palce przedniej stopy, już będącej w strapsie, przenieś tylną stopę zdecydowanym ruchem i umieść ją w tylnym strapsie, po czym naciśnij delikatnie na palce. Skoryguj pozycję, wybierz i domknij żagiel pamiętając o utrzymywaniu prostych ramion. Skoryguj kurs, aby osiągnąć półwiatr/pełny bejdewind. Pamiętaj, że teraz „brzeg będzie się oddalał” duuużo szybciej. Wielokrotne podkreślanie przez mnie nacisku na palce, ma na celu przeciwdziałanie automatycznemu przenoszeniu ciężaru ciała na pięty, jakie ma miejsce u uczących się i wyrobienie prawidłowego nawyku prowadzenia deski płasko po wodzie.
Typowe błędy Większość problemów przy nauce wchodzenia w ślizg dotyczy momentu, w którym osiągamy „niby ślizg”, czyli deska przechodzi z pływania wypornościowego w ślizgowe. Dziób chce nam stanąć dęba, a deska traci stabilność kursu i zaczyna „tańczyć” na boki. Problem | Przyczyna | Wskazówka | deska ostrzy, nie osiągając ślizgu | zbyt szeroko rozstawione stopy, (np. przednia przy maszcie a tylna daleko na rufie) | utrzymuj w początkowej fazie wąsko rozstawione stopy, tylna stopa ustawiona przed przednimi strapsami | obie stopy zbyt daleko na rufie | zbyt duże obciążenie burt deski - nacisk na pięty | ustaw obie stopy blisko osi deski, utrzymuj nacisk na palce lub całe stopy | zbyt duże obciążenie burt deski - stopy ustawione daleko od osi deski | za mocne obciążenie tylnej stopy, tylna noga za mocno ugięta | ciężar ciała równomiernie rozłóż na obie stopy lub bardziej na przednią nogę, nie zginaj tylnej nogi w kolanie za mocno | zbyt szybkie wybranie żagla | wybieraj żagiel stopniowo i bez zawahania, w miarę zwiększania szybkości | niewłaściwy sposób domykania żagla, wybieranie żagla z masztem znajdującym się po zawietrznej deski | w początkowej fazie skup się na ustawieniu masztu przed sobą i lekko po nawietrznej, a następnie wybieraj żagiel na prostych rękach z jednoczesnym pochyleniem żagla na siebie, bez przechylania masztu na zawietrzną | nerwowa i chaotyczna praca żaglem | nie dopuszczać do luzowania żagla gdy tracimy równowagę, jeśli ustabilizujemy żagiel, uspokoi się również deska | zaburzenia równowagi przenoszone na żagiel | zbyt krótki lub zbyt wąski statecznik | wymień statecznik na szerszy/dłuższy, a jeśli nie masz możliwości próbuj na pełniejszym kursie | deska nie wchodzi w ślizg | żagiel zbyt blisko tułowia, ugięte ręce | wyprostuj ręce | za nisko zamocowany bom | podnoś bom stopniowo co 2-3 cm, aż do uzyskania poprawy | żagiel mocno ciągnie w stronę dziobu, skłonności do katapulty | pozycja stopy masztu za daleko z tyłu | przesuń stopę masztu do przodu | zbyt sztywna i wyprostowana pozycja na desce | obniż pozycję poprzez lekkie ugięcie tylnej nogi | deska bardzo niestabilna | za wysoko zamocowany bom | obniżaj bom stopniowo co 2-3 cm, aż do ustąpienia objawów |
*Jak rozpoznać, że to już ślizg: - bezpośrednio za rufą masz obszar płaskiej wody, która w pewnej odległości przechodzi w burzliwą - deska wyraźnie przyśpieszyła - deska po przejściowym „nerwowym” zachowaniu i braku stabilności, wyraźnie się uspokaja, nie tracąc przy tym na szybkości Co wpływa na szybkość wejścia w ślizg: - umiejętności pływającego - większa szerokość dna deski - sztywność podłużna kadłuba deski - rocker – czyli kształt profilu wzdłużnego dna deski
- ostry, prostokątny kształt burt
- niska waga deski
- sztywność, kształt i większa szerokość statecznika
- pozycja stopy masztu dalej od rufy
- wielkość i rodzaj żagla
- brak zafalowania akwenu
- optymalny kurs względem wiatru (baksztag ok. 120o)
Manewr wejścia w ślizg do najłatwiejszych nie należy, dlatego zdecydowanie polecam naukę pod okiem doświadczonego instruktora, który na bieżąco wychwyci i skoryguje ewentualne błędy. |