Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Kambery w żaglu windsurfingowym Poleć znajomemu
Autor: Pablo   
03.12.2008.
 

Większość windsurferów zadaje sobie podstawowe pytanie, co to właściwie są, te kambery (rotatory) i po co pakują je do żagli? Otóż są to specjalne zakończenia listew w miejscu styku z masztem, mające na celu zwiększenie możliwości osiągania większych i korzystniej skierowanych sił aerodynamicznych żagla.

 

Wybrana grafika

 

Ale zacznijmy wszystko po kolei. Określenie kamber oznacza w języku angielskim wybrzuszenie (camber).  Stałe wybrzuszenie uzyskuje się poprzez napięcie listew żagla.  Jeśli wybrzuszenie w żaglu  jest stałe, a nie pojawiające się dopiero po wypełnieniu wiatrem, wpływa to znacząco  na osiągi żagla.

Dla dociekliwych
 
Korzyści, jakie można osiągnąć dzięki oprofilowaniu masztu, czyli użyciu kamberów w żaglach windsurfingowych, przedstawione zostały na rysunku 1, który podaje wyniki badań przeprowadzonych na modelu żagla bermudzkiego w Laboratorium Aerodynamicznym Junkersa.

Wybrana grafika

Porównując wykresy biegunowe dla modeli I i II oraz zaznaczone siły wypadkowe TAI i TAII, wnioskujemy, że model 1L z masztem profilowanym może dać w żegludze na wiatr siłę ciągu FCII większą o około 30% od siły FCI żagla z normalnym masztem okrągłym.

Jak to wszystko przekłada się na wyczynowy żagiel do windsurfingu?

Kambery zamocowane w szerszej niż tradycyjnie kieszeni masztowej, powodują znaczącą zmianę kształtu profilu żagla, układając go jeszcze na plaży tak, jak w przybliżeniu powinien wyglądać po wypełnieniu wiatrem. Taki sztywniejszy profil ma dużo zalet, m.in. znacznie poprawia stabilność na halsie, co jest niebagatelne przy dużych prędkościach, a także umożliwia bezproblemowe przejeżdżanie bez utraty ślizgu „dziur” w wietrze. Profil żagla kamberowego przyczynia się do zwiększenia siły ciągu żagla, dzięki braku zakłóceń przepływu wiatru po nawietrznej stronie żagla (szkodliwy wpływ masztu). Kambery dają także możliwość dokładniejszego trymu żagla, a także regulację napięcia „po maszcie” i „ po bomie” podczas pływania na wodzie, za pomocą systemu bloczków na bomie i maszcie. System można stosować również na żaglach bezkamberowych, choć efekty są skromniejsze.
 
Wybrana grafika
Fot. WWW.pwaworldtour.com

Jeśli te żagle są rzeczywiście takie dobre, co wpływa na tak małe zainteresowanie wśród „niezawodników”?

Żagle kamberowe wymagają bardzo dobrej techniki w zwrotach w ślizgu, z konkretnym pociągnięciem przy zwrocie tylną (szotową) ręką w celu przełożenia kamberów na nowy hals. Często słychać przy tym jeden głośny huk lub serię mniejszych; mówi się że te żagle „strzelają”. Duża szerokość i pojemność kieszeni masztowej znacznie utrudnia wyciągnięcie żagla z wody za fał startowy, jeśli żagiel poleżał parę minut za długo w wodzie. Do kieszeni masztowej może się wtedy dostać kilkadziesiąt litrów wody. Jaki ma to wpływ na kręgosłup, nie trzeba chyba mówić. Podobny problem powstaje przy starcie z wody. Wadą żagla z rotatorami jest także jego taklowanie, wymagające pewnej wprawy i cierpliwości.

Zanim zdecydujesz się na żagiel kamberowy musisz wziąć pod uwagę ewentualne zniszczenie masztu przez obracające się przy zwrotach kambery. Nie są to może głębsze przetarcia niż w miejscu łączenia bomu z masztem, jednak tylko w tym miejscu producenci zawsze stosują wzmocnienie w postaci dodatkowej warstwy laminatu. Obecnie produkowane żagle kamberowe nie niszczą tak masztu jak te sprzed ponad 10 lat (zwłaszcza bardzo wtedy powszechne, plastikowe kambery w żaglach ART), jednakże warto mieć to na uwadze.
 
Wybrana grafika Wybrana grafika
 
Przy trymowaniu żagla kamberowego należy zwrócić uwagę, aby w warunkach ślizgowych nie złożyć go ze zbyt dużym „brzuchem”. Zbyt mocno wybrzuszony żagiel przy wietrze powyżej 4B da większą siłę przechylającą, kosztem siły ciągu (do przodu), co w praktyce oznacza tzw. „poprzekę” lub inaczej pozycję „na Robin Hood`a”. Przednia ręka (masztowa) jest mocno wyprostowana i pcha żagiel do przodu, podczas gdy tylna ręka, ugięta, mocno ściąga żagiel na siebie, a cały pędnik próbuje nas wcisnąć do wody pod żagiel.

 
ZALETY:
olbrzymia prędkość
stabilność na wszystkich kursach
możliwość ostrego pływania na wiatr
przejeżdżanie "dziur" wiatrowych
 
WADY:

waga
pojemna kieszeń masztowa, trudny do wyjęcia z wody
trudny waterstart
wymagający w zwrotach
szybsze niszczenie masztu
trudny w otaklowaniu
nieco wolniejszy przy wchodzeniu w ślizg

W artykule wykorzystano fragmenty i rysunki z książki Czesława Marchaja „Teoria żeglowania, aerodynamika żagla”, Almapress 2000.

Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Nie komentowano

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł   następny artykuł »








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.