Zwrot przez rufę zwany jest krótko rufą. Zwrotem tym określamy zawrócenie deski i zmianę halsu wykonane z wiatrem. Przy tym manewrze stoisz za masztem i obracasz żagiel wokół masztu. Niżej opisana technika ma zastosowanie w żegludze wypornościowej (nieślizgowej) przy wiatrach do 3B i na deskach o pojemności ponad 130 litrów.
Powyżej 4B i na deskach ślizgowych rufę robi się już zupełnie inaczej, techniką zwaną rufa w ślizgu, przedstawioną szerzej w artykule rufa w ślizgu . Do nauki rufy najlepiej zaopatrzyć się w deskę o wyporności przynajmniej 145 litrów oraz szkoleniowy lub Freeride`owy żagiel o powierzchni do 5.5 m2. Idealne warunki to płaska woda i równy wiatr 2B.
Rufę możemy podzielić na 3 fazy: odpadnięcie, obrót żagla i wyostrzenie po zwrocie. Analiza poszczególnych faz jest istotna, gdyż w każdej z nich inaczej operujemy żaglem, układamy sylwetkę i utrzymujemy ciężar ciała.
Odpadanie rozpoczynamy od pochylenia wybranego żagla, masztem w kierunku wiatru i dziobu (ok. 45 stopni) z jednoczesnym obniżeniem pozycji i ugięciem tylnej nogi. Właściwe wybranie żagla podczas odpadania uzyskamy poprzez wyprostowanie przedniej ręki i ugięcie tylnej. Obie ręce powinny znajdować na bomie nieco dalej od masztu, co zapobiegnie przybraniu niepożądanej, pochylonej do przodu sylwetki.  W momencie, gdy deska znajduje się na kursie mocno z wiatrem – w pełnym baksztagu, ale jeszcze przed dojściem do linii wiatru, należy cofnąć obie stopy w kierunku rufy, ustawiając je obok siebie w okolicy miecza lub nieco bliżej rufy. Zbliż pięty, a palce skieruj na zewnątrz. Zyskasz sporo na stabilności deski i łatwiej utrzymasz równowagę. Cofnięta pozycja ustawi żagiel bardziej pionowo i zapobiegnie przybraniu niekorzystnej, pochylonej do dziobu pozycji. Aby utrzymać skręt deski zwróć uwagę na to, aby utrzymywać przez cały czas przednią rękę wyprostowaną, a tylną mocno zgiętą, z dłonią zbliżoną do ucha. Tuż przed osiągnięciem kursu z wiatrem (deska ustawi się wtedy równolegle do kierunku wiatru), żagiel powinien znaleźć się prostopadle do osi deski, z masztem pochylonym w stronę wody. 
Ciągle pamiętając o ustawieniu rąk, mijasz linię wiatru. W miarę jak deska skręca z wiatrem zwróć szczególną uwagę na utrzymanie właściwego wybrania żagla względem kierunku odczuwanego wiatru. 
W praktyce, oznacza to ustawianie żagla od mniej więcej 45 stopni do osi deski w półwietrze, do 90 stopni w kursie z wiatrem – fordewindzie. Jeżeli przyśpieszysz prostopadłe ustawienie żagla, zanim deska skręci, żagiel wypełni się wiatrem z przeciwnej strony i wepchnie Cię do wody. Ustawiaj żagiel względem kierunku wiatru, nigdy nie względem deski. Obrót żagla. W trakcie mijania linii wiatru przestaw stopę do przodu. 
Sam obrót żagla rozpocznij od dosunięcia (tuż przed obrotem) ręki przedniej bardzo blisko masztu, co znacznie ułatwi rotację wokół masztu.  Następnie puść tylną ręką bom – tą, która do tego momentu utrzymywała bom przy uchu, a przednią przyciągnij maszt blisko tułowia.  Tylną ręką chwyć maszt poniżej bomu lub od razu bom z drugiej strony. 
Jeśli zdecydujesz się na drugą, nieco trudniejszą opcję, tylną ręką przełóż nad przednią, nigdy odwrotnie. Przełóż teraz drugą rękę na bom. 
Zwróć uwagę, aby żagiel obracał się wokół masztu ustawionego pionowo lub lekko pochylonego w stronę wiatru. Obrót z masztem pochylonym do przodu jest jedna z częstych przyczyn upadku przy tym zwrocie. Ostrzenie po zwrocie często jest samoistne zwłaszcza, jeśli obrót wykonamy nieco spóźniony. Wówczas żagiel obraca się wokół masztu pochylonego w stronę wiatru (na rufę), co sprawia, że (żagiel) od razu jest ustawiony w pozycji pochylonej, rogiem szotowym blisko wody. W takiej sytuacji ostrzenie jest wyraźne i nie musimy nic robić. Sprawa ma się zupełnie inaczej, gdy obrót żagla wykonujemy w momencie przejścia linii wiatru. Rotacja następuje wokół masztu w pionie i żagiel po obrocie ani nie ostrzy ani nie odpada. Tutaj należy zdecydowanie wyostrzyć, aby nie popłynąć zbyt daleko z wiatrem i nie stracić tzw. wysokości. Ostrzenie z baksztagu jest nieco bardziej wymagające niż w półwietrze czy bejdewindzie. Tutaj wyraźnie należy najpierw pochylić prawie wyluzowany żagiel nokiem bomu w kierunku wody, a dopiero po chwili rozpocząć niezbyt szybkie wybieranie i przyciąganie żagla do rufy deski. Najczęstszym błędem jest pochylenie żagla z mocnym wybraniem bezpośrednio na rufę. Efektem jest brak jakiejkolwiek reakcji ze strony deski. |
1. |  |
| 2. |  |
| 3. |  |
| 4. |  |
| 5. |  |
| 6. |  |
| 7. |  |
| 8. |  |
| 9. |  |
| 10. |  |
| 11. |  |
| 12. |  |
|
|
Aby zawęzić skręt i zwrot zrobić po mniejszym łuku należy mocniej obciążyć rufę i bardziej pochylić maszt w kierunku powierzchni wody po stronie nawietrznej. Żeby nie stracić przy tym równowagi i nie wpaść do wody, cofając przednią nogę w kierunku rufy, postaw ją na desce tzw. zakrokiem, czyli stopę ustaw za tylną stopą prostopadle do niej. Jest to tzw "rufa topiona" lub "przytapiana". Dzięki temu nie tylko wyraźniej obciążysz rufę, ale i utrzymasz stabilność deski w momencie przenoszenia tylnej stopy do przodu tuż przed obrotem żagla. Mocniejsze i wyraźniejsze pochylenie masztu z żaglem kierunku wody uzyskasz poprzez ustawienie rąk na bomie daleko od masztu. Ale uważaj! Sam obrót będzie możliwy wyłącznie po wcześniejszym dosunięciu przedniej ręki do masztu. |
1. |  |
| 2. |  |
| 3. |  |
| 4. |  |
| 5. |  |
| 6. |  |
| 7. |  |
| 8. |  |
| 9. |  |
| 10. |  |
| 11. |  |
| 12. |  |
| 13. |  |
| |
Typowe problemy | Przyczyna | Rozwiązanie | przy odpadaniu żagiel wyrywa z rąk | maszt pochylony na zawietrzną lub w stronę dziobu, brak obniżenia pozycji, brak cofnięcia stopy w pełnym baksztagu lub przesunięcie tylnej stopy do przodu, brak luzowania żagla względem deski podczas odpadania | pochyl żagiel masztem skierowanym na wiatr i stronę dziobu, obniż pozycję prostując przednią nogę, gdy deska odpadnie cofnij przednią nogę w kierunku rufy, podczas odpadania luzuj żagiel do momentu, aż ustawi się on prostopadle do kierunku wiatru | przy odpadaniu wiatr wypełnia żagiel z drugiej strony, wpadasz z nim na plecy do wody | zbyt mocno wyluzowany żagiel, wyprostowana tylna ręka i ugięta przednia, przednia ręka na maszcie zbyt daleko od masztu, nieskoordynowana praca żaglem do skrętu deski | deska nie mija linii wiatru, skręt jest zatrzymany | zbyt słabe pochylenie masztu, ręce ustawione na bomie zbyt blisko masztu, brak cofnięcia przedniej nogi lub obie stopy zbyt blisko masztu | ustaw ręce na bomie nieco dalej od masztu niż robiłeś to do tej pory, mocniej wychyl maszt w stronę wody i zwiększ nacisk na tylną stopę gdy deska znajdzie się na pełnym baksztagu | problemy z obróceniem żagla, obrót żagla siłowy | rozpoczęcie obrotu przed minięciem linii wiatru, brak dosunięcia przedniej ręki do masztu, brak przestawienia stopy do przodu przed obrotem, pochylona sylwetka do przodu | przed obrotem dosuń przednią rękę na bomie blisko masztu, żagiel obracaj dopiero po wyraźnym minięciu linii wiatru i po przestawieniu stopy do przodu | przy obrocie żagla koniec bomu uderza o wodę | spóźniony obrót żagla, zbyt długo przytopiona rufa deski | żagiel obracaj w chwilę po minięciu linii wiatru i po przestawieniu stopy do przodu |
Zdjęcia wykonano dzięki uprzejmości szkoły BO-Sport na żaglu Ezzy i desce F2. |