Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Taklowanie żagla Poleć znajomemu
Autor: Betty   
10.06.2009.
 
Odpowiednio otaklowany żagiel daje duże możliwości i komfort żeglugi w danych warunkach wiatrowych. Dobre wytrymowanie pędnika jest równie ważne jak odpowiedni dobór jego części składowych, a więc żagla, masztu, bomu, przedłużki.
 
Wybrana grafika
Do danego typu i rozmiaru żagla należy zastosować maszt o twardości i długości takiej, jaką zaleca producent. Odpowiednio należy również dobrać długość bomu. Jeśli producent zaleca użycie krótszego masztu niż podana na żaglu długość „po maszcie”, wówczas należy zastosować przedłużkę i ustawić na niej brakujące centymetry. Dobrze jest również stosować maszt przeznaczony do danego typu żeglugi, np. masztów typu Race nie należy używać do żeglugi typu Wave/Freestyle. Maszty Race są z reguły lżejsze, i przez to mniej odporne na sytuacje ekstremalne, jak np. „mielenie” przez fale w przyboju. Właśnie w takich warunkach najczęściej się łamią.

Jak to wszystko razem złożyć, żeby nie tylko się trzymało, ale i dobrze działało?

Na początek wybierz miejsce do taklowania pędnika. Dobrze, jeśli będzie to teren trawiasty, ale jeśli takiego nie ma w pobliżu możesz także żagiel rozłożyć na piasku, dbając, aby pod żaglem nie znalazły się ostre kamienie. Odradzam rozkładanie na betonie czy asfalcie. Zbyt twarda i szorstka powierzchnia może prowadzić do uszkodzeń zarówno żagla, masztu i bomu.

Jeśli rozkładasz żagiel na plaży wówczas musisz zadbać o to, by piasek nie dostał się do kieszeni masztowej żagla oraz do miejsca łączenia obu części masztu, masztu z przedłużką oraz do części regulacyjnych długości bomu.

1. Rozwiń żagiel.

Wybrana grafika

2. Sprawdź, jakie długości „po maszcie” i „po bomie” zaleca producent. Dane te są umieszczone w dolnym rogu żagla.


Wybrana grafika

 

„luff” - długość po maszcie, większa wartość oznacza mocniejsze wybranie na silniejsze warunki wiatrowe, mniejsza oznacza minimalne wybranie żagla na słabsze wiatry
„boom”- długośc po bomie, podobnie, większa wartość oznacza mocniejsze wybranie na silniejsze warunki wiatrowe, mniejsza oznacza najmniejsze dopuszczalne wybranie żagla na słabsze wiatry

Jeśli maszt, który posiadasz jest dłuższy niż wartość podana na żaglu, a żagiel posiada taśmę z regulacją długości na końcu masztu (tzw. vario top), wówczas ustaw wstępnie długość paska vario topu.

 Wybrana grafika

Jeśli posiadasz przedłużkę ustaw ja na „zero”, jeśli masz oddzielnie stopę masztu, możesz ją użyć.

Jeśli długość masztu, który posiadasz jest mniejsza niż długość „po maszcie” wówczas brakujące centymetry ustaw na przedłużce.


Wybrana grafika

3. Włóż maszt do kieszeni masztowej. Możesz włożyć najpierw część górną masztu (top), a później część dolną (bazę) lub złożyć maszt przed włożeniem go kieszeni masztowej i wsuwać go w całości.

 Wybrana grafika

Pamiętaj, aby nie robić tego „na siłę”, żeby nie uszkodzić kieszeni masztowej żagla.

Rada: Jeśli planujesz przez kilka dni pływać i przechowywać żagiel w stanie gotowości np. w przechowalni w szkółce lub wypożyczalni (jedynie po pływaniu luzować napięcie „po maszcie” i „po bomie”) wówczas dobrze jest zakleić maszt w miejscu łączenia szeroką taśmą samoprzylepną (zapobiegnie to zapiaszczeniu masztu).

4. Sprawdź połączenie topu masztu z vario topem (lub topem) żagla. Korek vario topu musi być dobrze umieszczony w topie masztu.

Wybrana grafika

5. Włóż do masztu przedłużkę (z odpowiednio ustawioną na niej długością) oraz przewlecz linkę zwaną halslinką, przez system bloczków w dolnym rogu żagla oraz w przedłużce tak, aby linki się nie krzyżowały.

Wybrana grafika

6. Wstępnie wybierz halslinkę, wywołując napięcie żagla „po maszcie”.

Wybrana grafika

7. Ustaw odpowiednią długość bomu, według wartości podanej na żaglu (na mocniejsze wiatry większą wartość, na słabsze nieco krócej). Zamocuj bom do masztu za pomocą klamry. Jeśli nie jesteś zbyt wysokiego wzrostu, ustaw bom raczej bliżej dolnej krawędzi kieszeni masztowej. Jednak ustawienie wysokości bomu można bez problemu dopasować nawet na wodzie. Aby nie założyć bomu „do góry nogami”, zwróć uwagę, by fał startowy i ewentualnie linki trapezowe, znajdowały się na dole. Ustaw trymlinkę na bomie tak jak na zdjęciu, przewlecz utworzone „ucho” przez remizkę umieszczoną w rogu szotowym żagla, wybierz leciutko „po bomie” ciągnąc za koniec trymlinki z zawiązaną na końcu „ósemką”).
 
8. Teraz najtrudniejszy moment - docelowe wybranie po maszcie. Czynność ta może przysporzyć kobietom sporo problemów ze względu na konieczność użycia dużej siły. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest zakup przedłużki North Power XT, umożliwiającej bezwysiłkowe napięcie żagla, dzięki specjalnej dźwigni i przełożeniu 1:60.

Wybrana grafika

Jeśli jednak nie posiadasz takiej przedłużki, pozostaje jeszcze możliwość zastosowania kawałka złamanego bomu, na którym należy zawinąć halslinkę w sposób pokazany na zdjęciu.

Wybrana grafikaWybrana grafika

Teraz, trzymając w obu dłoniach ów kawałek bomu oraz zapierając się piętą o stopę masztu (dolną część przedłużki) ciągniesz z całych sił, dbając, aby energia szła z nóg, a nie z rąk czy pleców. W podobny sposób można użyć haka od trapezu czy zapasowej przedłużki. Nigdy nie należy stosować patyków znalezionych na plaży, złamią się na pewno, uszkodzą Ci dłoń a odłamki wcisną się w knagę w przedłużce.


Jak właściwie wybrać żagiel?

W zależności od siły wiatru wybierasz żagiel: słabiej na wiatry słabsze i mocniej na silniejsze.
Najczytelniejszym wskaźnikiem są punkty na żaglach Northa lub Ezzy, wskazujące do jakiego miejsca powinien sięgać obszar luźnego liku wolnego żagla (obszar pomiędzy końcem masztu a końcem bomu).


 Wybrana grafikaWybrana grafika

Wskazują one najczęściej dwa lub trzy takie punkty, przy czym punkt znajdujący się najbliżej krawędzi liku wolnego wskazuje na wybranie minimalne, a punkt najbliżej masztu wybranie maksymalne.


Wybrana grafika  Wybrana grafika

Jeżeli żagiel nie ma takich punktów, możesz posłużyć się innymi wskaźnikami. Typowe żagle Freeride w rozmiarze do 6,0m2 posiadają najczęściej do 5 listew, z czego 4 znajdują się nad bomem.
Trymując taki żagiel na ustawienie minimalne wyciągnij go po maszcie tak, aby obszar luźnego liku wolnego żagla zahaczał przynajmniej o 2 listwy licząc od topu.

 Wybrana grafika

 

Na silny wiatr wybierz tak, aby luźne były wszystkie 4 listwy znajdujące się nad bomem.


Wybrana grafika

Innym wskaźnikiem jest ustawienie dolnej listwy (w miejscu styku z masztem). W żaglach bezkamberowych nie wolno dopuścić do tego, aby koniec tej listwy wystawał pod masztem z drugiej strony kieszeni masztowej. Tak ustawiona listwa nie będzie przeskakiwać przy zwrotach, może się przy nich złamać lub przy długotrwałym takim ustawieniu, przetrzeć kieszeń listwy.


zbyt słabe ustawienie

Wybrana grafika

Absolutnie minimalne ustawienie, którego należy się trzymać to koniec dolnej listwy wystający nie dalej niż do połowy średnicy masztu.

minimalne ustawienie

Wybrana grafika

Nadmiar linki schowaj do wewnątrz przedłużki albo zawiń na maszcie stosując węzły zwane półsztykami.

Wybranie żagla po bomie wymaga mniej siły. Wybierasz na tyle mocno, aby róg szotowy żagla nie był luźny. Na słaby wiatr wybierz "po bomie"o 1 cm więcej, licząc od momentu w którym żagiel przestał być luźny, na silny kilka cm więcej. Rysunek poniżej jest przykładowy w jednym z żagli Northa.

Wybrana grafika

Po idealnym ustawieniu napięcia rogu szotowego żagla, bom powinien być ustawiony tak jak na fotografii poniżej. Zbyt długo ustawiony bom będzie powodował straty w ciągu żagla i mocno pogarszał manewrowość pędnikiem.

Wybrana grafika

 

 Tutaj podobnie, nadmiar linki należy nawinąć na rurkach bomu wiążąc półsztyki.

Na początku używania żagla należy również odpowiednio napiąć listwy. Jeśli żagiel jest fabrycznie nowy oznacza to, że listwy nie były napinane.

Listwy napina się przy pomocy klucza do listew (jest w komplecie z każdym nowym żaglem). Ogólnie rzecz biorąc, jeśli napięcie listew jest zbyt słabe wówczas na kieszeni listwowej są widoczne zmarszczki...

Wybrana grafika

Wybrana grafika

natomiast jeśli napięcie jest zbyt mocne wówczas listwa układa się w kształt łuku lub „eski”.

Napięcie zbyt słabe:

Wybrana grafika

Napięcie zbyt mocne:

Wybrana grafika
 
Napięcie prawidłowe:

Wybrana grafika


Zdjęcia wykonano dzięki uprzejmości szkoły MEGA SURF na żaglu Aerotech Air-X

Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Pokaż 4 z 4 komentarzy

1. 01-07-2009 17:47 - vviktor

Dobra robota - szkoda że jak ja zaczynałem i nie wiedziałem co z czym i do czego nie było takich artykułów :P

2. 08-07-2009 08:42 - Pablo

Dziękuję w imieniu wszystkich redaktorów naszego portalu :)

3. 11-08-2009 11:16 - maras

Dolna listwa nie dalej niż do połowy masztu. A wyższe ? Mogą wystawać bardziej ? Pewnie to zależy od żagla i masztu, ale w moim jak pociągnę po maszcie żeby się tak wszystkie schowały, to firanę mam jak w ustawieniu na huragan, aż do bomu :-)

4. 20-08-2009 10:48 - Pablo

Niestety wiele zależy od średnicy masztu na dole, średnicy kieszeni masztowej i samej twardości masztu. Jeśli listwa będzie zachodzić za maszt, prędzej czy później wytrze dziurę w kieszeni listwy i wpadnie do kieszeni masztowej.

Pokaż 4 z 4 komentarzy

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł   następny artykuł »








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.