Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Trym zestawu z ukierunkowaniem na prędkość Poleć znajomemu
Autor: Pablo   
16.04.2009.
 
Właściwe zestrojenie poszczególnych elementów zestawu bardzo mocno wpływa na szybkość i kontrolę na halsie. Jest to dużo ważniejsze niż właściwości poszczególnych elementów zestawu – masztu, żagla czy deski. Jeżeli tylko jeden z tych elementów jest źle ustawiony, cały zestaw nie działa jak należy i płyniesz wolniej, niż byś chciał (-a).
Czasem nawet możesz mieć wrażenie, że ktoś Ci dowiązał wiadro do statecznika, bo inni szybciej odpalają, osiągają większe prędkości, a dysponują gorszym sprzętem.  


Jak poszczególne skrajne ustawienia elementów zestawu wpływają na szybkość i inne parametry żeglugi.

Element

Wpływ na osiągi całego zestawu

 

Statecznik

bliżej rufy - (regulacja możliwa tylko w skrzynkach typu US-box lub Trimbox)

większa prędkość, lepsza stabilność przy większych prędkościach, wolniejsze wejście w ślizg, zwroty po dużym łuku, dobra manewrowość przy mocniejszym sterowaniu tylną stopą

bliżej dziobu - (regulacja możliwa tylko w skrzynkach typu US-box lub Trimbox)

mniejsza prędkość, gorsza stabilność przy większych prędkościach, szybsze wejście w ślizg, zwroty po małym łuku, dobra manewrowość przy mocniejszym sterowaniu przednią stopą

zastosowanie „antygrassa”

mniejsza prędkość, lepsza stabilność przy większych prędkościach, wolniejsze wejście w ślizg, zwroty po bardzo dużym łuku

Stopa masztu i wysokość bomu

stopa masztu bliżej rufy, bom wysoko

zmniejszona powierzchnia zmoczona dna, większa prędkość, wolniejsze wejście w ślizg, większa manewrowość, mała stabilność

stopa masztu bliżej rufy, bom nisko

umiarkowana powierzchnia zmoczona dna, umiarkowana prędkość, wolniejsze wejście w ślizg, umiarkowana manewrowość, umiarkowana stabilność

stopa masztu bliżej dziobu, bom wysoko

umiarkowana powierzchnia zmoczona dna, umiarkowana prędkość, szybsze wejście w ślizg, mniejsza manewrowość, większa stabilność

stopa masztu bliżej dziobu, bom nisko

zwiększona powierzchnia zmoczona dna, mała prędkość, umiarkowane wejście w ślizg, mniejsza manewrowość, umiarkowana stabilność

Głębokość profilu żagla

głębszy – słaby wiatr

dobra stabilność i prędkość, mniejsza manewrowość

głębszy – silny wiatr

zbyt duży ciąg i niekorzystnie skierowane siły na żaglu

płytszy – słaby wiatr

mniejsza stabilność i większa manewrowość

płytszy – silny wiatr

dobra stabilność i prędkość

Poniżej zamieściliśmy wskazówki, jak ustawić typowy zestaw Freeride-Freerace na warunki marginalne 3-4B, umiarkowane 4-6B i trudne powyżej 6B. Priorytetem jest tu oczywiście prędkość. Podstawowy kurs – półwiatr.

Warunki marginalne 3-4B:

  •  stopa masztu mniej więcej w środkowym ustawieniu w skrzynce podmasztowej lub bliżej dziobu
  •  bom nad linią barków lub wyżej
  •  statecznik (i ile masz możliwość regulacji położenia) w środkowym ustawieniu lub lekko z przodu
  •  strapsy w średnim lub węższym rozstawie, w środkowym lub przednim ustawieniu, na burtach
  •  głębokość profilu żagla największa – minimalne wybranie po maszcie i bomie
  •  luźny lik wolny – minimalne wybranie po maszcie wg producenta
  •  linki trapezowe ze względu na głębszy profil zlokalizowany bliżej masztu – nieco z tyłu

Warunki umiarkowane 4-6B:

  •  stopa masztu w środkowym ustawieniu lub bliżej rufy
  •  bom nad linią barków lub wyżej
  •  statecznik w środkowym ustawieniu lub z tyłu
  •  strapsy w średnim lub szerszym rozstawie, w środkowym lub tylnym ustawieniu, na burtach
  •  głębokość profilu żagla średnia lub mała – średnie lub mocne wybranie po maszcie i bomie
  •  luźny lik wolny – średnie lub duże wybranie po maszcie wg producenta
  •  linki trapezowe w ustawieniu zalecanym przez producenta

Warunki trudne powyżej 6B:

  •  stopa masztu nieco bliżej dziobu niż w ustawieniu na wiatry umiarkowane
  •  bom nad lub na linii barków
  •  statecznik w tylnym ustawieniu
  •  strapsy w szerokim rozstawie, w środkowym lub tylnym ustawieniu, na burtach lub blisko osi deski
  •  głębokość profilu żagla mała –mocne wybranie po maszcie i bomie
  •  luźny lik wolny – duże wybranie po maszcie wg producenta
  •  linki trapezowe w ustawieniu zalecanym przez producenta lub nieco z tyłu

Ustawienia te, zwłaszcza trym deski odnoszą się, tak jak wspomniano, do typów Freeride/Freerace. Każdy model deski ma inne miejsce wklejenia skrzynki podmasztowej, strapsów czy skrzynki statecznikowej. Im deska posiada większy potencjał regatowy, tym wszystkie elementy znajdują się bliżej rufy lub burt (strapsy). Należy to uwzględnić przy zastosowaniu się do powyższych wskazówek.
Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Pokaż 5 z 5 komentarzy

1. 14-10-2009 10:27 - kpp

Witam,  
nie zgadza mi sie 1 rzecz: 
ustawienie zestawow do warunkow marginalnych i umiarkowanych zgadzaja sie z tym co pokazuje mi Mistral na desce. Duzy zagiel - stopa przy dziobie, Sredni zagiel - na srodku,  
Natomiast maly zagiel pokazany jest blizej rufy! Probowalem ostatnio przy wietrze 6B+ z zaglem 4,2m ze stopa blizej rufy i wrazenia byly fatalne. Wyczuwalem olbrymi ciag i deska tak jakby nie chciala ruszyc doprzodu. Moze rzeczywiscie sprobuje nastepnym razem blizej dziobu.

2. 14-10-2009 20:38 - Pablo

Mam wrażenie, że Twoja deska jest zbyt duża do żagla 4.2. Napisz proszę jaki to model.

3. 15-10-2009 14:34 - kpp

Deska Explosion 150L, ja mam 80kg. Troche sie tego obawialem czytajac inne dyskusje. Na zaglach 6 i 8m i odpowiednio slabszym wietrze wrazenia sa o niebo lepsze. Musze troche poczytac o tych zaleznosciach zawsze myszlalem ze problem moze nastapic kiedy jest mala deska i duzy zagiel.

4. 15-10-2009 14:54 - kpp

Pozatym uzylem standardowy statecznik Mistrala, ktory uzywam do zagli 6 i 8 m. Teraz tez rozumiem dlaczego mi sie tak latwo plywalo bardzo ostro na wiatr. Musze zainwestowac w statecznik (-y) i tuningowac zestaw pod zagiel. Dzieki!

5. 15-10-2009 19:56 - Pablo

Czyli jest tak jak mi się wydawało. Twoja deska nadaje się na wiatry do 5B włącznie z najmniejszym możliwym żaglem ok. 6.0 (mówimy oczywiście o pływaniu ślizgowym a nie o nauce przy słabych wiatrach). W warunkach 6B+ i na 100litrowej desce jest rodeo. Myślę że warto pomyśleć o dokupieniu mniejszej deski.

Pokaż 5 z 5 komentarzy

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł   następny artykuł »








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.