Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



Sprzęt, wydarzenia, ludzie
serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Domknięcie żagla Poleć znajomemu
Autor: Pablo   
15.04.2009.
 

Jednym z istotniejszych elementów zwiększających prędkość zestawu jest tzw. domknięcie żagla. Domknięciem nazywamy w windsurfingu tak mocne wybranie żagla, aż bom znajdzie się równolegle do deski, z jednoczesnym pochyleniem żagla w stronę pokładu tak, aby lik dolny żagla oparł się o pokład (żagle race lub freerace) lub przynajmniej się do niego zbliżył.

 

Wybrana grafika

Fot. 1. Prawidłowe domknięcie żagla w kursie bajdewind, widoczne uniesienie nawietrznej krawędzi deski i wychylenie sylwetki w stronę dziobu, 4B.

Wybrana grafika

Fot. 2. Domknięty żagiel na kursie półwiatr, widoczne równomierne obciążenie stóp, 4B.

Na żaglu niedomkniętym, poniżej liku dolnego powstaje skrętny ruch powietrza, który daje początek wirowi ciągnącemu się za żaglem (Rys. 1). Ten niekorzystny przepływ powietrza zwany jest oporem indukowanym. Ma on znaczący wpływ na siłę ciągu żagla i co za tym idzie na prędkość deski.

 

Wybrana grafika

 

Rys 1. Opór indukowany na głowicy żagla i na liku dolnym żagla.
Jakie są wymierne korzyści z domknięcia żagla?
Badania przeprowadzone w tunelu aerodynamicznym Junkersa na modelu żagla bermudzkiego (trójkątnego) zastosowanego m.in. w jachcie Enterprise, z płytką zamiast bomu, redukującą opór indukowany na liku dolnym żagla, pozwoliły zmierzyć zmianę siły ciągu żagla ΔFC, w porównaniu do żagla bez płytki (Rys. 2). W rezultacie eliminując niekorzystny wpływ oporu indukowanego poniżej żagla (czyli w desce poprzez domknięcie żagla) uzyskano przyrost siły ciągu ΔFC o 15-20%! 

 

Wybrana grafika

 



Rys. 2. Różnica w sile ciągu żagla przy wyeliminowaniu przepływu powietrza pod likiem dolnym żagla (tutaj bezpośrednio pod bomem).

Co oprócz zwiększenia prędkości uzyskamy poprzez domknięcie żagla:
  •  poprawia się stabilność żagla
  •  deska z domkniętym żaglem staje się mniej narowista, wyraźnie spokojniejsza, mamy nad nią większą kontrolę
  •  pochylenie pędnika do tyłu (w stronę rufy) zmniejsza ryzyko katapulty
  •  poprzez zmniejszenie strat ciągu żagla możliwa staje się żegluga w ślizgu na bejdewindzie
  •  nie wychodzimy ze ślizgu podczas „dziur” w wietrze


Gdy już wiesz, o zaletach pływania z domkniętym żaglem, kilka wskazówek, jak ułatwić domykanie żagla.

Domknięcie stosuj zawsze po osiągnięciu ślizgu, nigdy przed. Jeśli wybierając  żagiel, pochylisz go w stronę pokładu przed osiągnięciem ślizgu, powstanie siła skręcająca, powodująca ostrzenie deski. Wiąże się to z brakiem przesunięcia w stronę rufy hydrodynamicznej siły bocznego oporu powstającej na stateczniku i desce, jakie ma miejsce po osiągnięciu ślizgu. Mówiąc prościej, jeśli domkniesz żagiel „na siłę” przed osiągnięciem ślizgu, skręcisz w stronę wiatru i zwolnisz, zamiast przyśpieszyć.

Płyniesz zapięty (-a) w linki trapezowe.

Domykasz żagiel mając obie stopy w strapsach. Możliwe jest to również bez strapsów, ale wymaga większego doświadczenia.

Ucząc się, nie domykaj żagla w baksztagu, bo możemy stracić ciąg w żaglu. Lepiej jest wejść w ślizg i w strapsy na lekkim baksztagu, a następnie wyostrzyć do połówki jednocześnie domykając żagiel.

Staraj się deskę prowadzić płasko po wodzie, odciążając krawędź nawietrzną deski poprzez nacisk na palce stóp, a przede wszystkim palce tylnej stopy.

Domykając żagiel wykonaj to na wyprostowanych ramionach. Ugięcie tylnej ręki spowoduje przeniesienie ciężaru ciała nad rufę deski i da efekt ostrzący.

Aby zrównoważyć przesunięty daleko do tyłu środek ożaglowania, przenieś ciężar ciała mocniej na przednią nogę i wychyl się mocniej na nawietrzną, i do przodu.

Nie domykaj żagla w sposób szybki i gwałtowny. Staraj się zrobić to płynnie i zdecydowanym ruchem.

Jakie są typowe błędy przy domykaniu żagla i jak je wyeliminować?


     Deska ostrzy i wychodzi ze ślizgu:

brak ślizgu – wejść w ślizg i włożyć stopy w strapsy

nacisk na pięty – rozłożyć nacisk na całe stopy lub lekko zwiększyć nacisk na palce (zależy od modelu deski i kształtu burt)

zbyt mocne obciążenie i ugięcie tylnej nogi – nacisk na stopy rozłożyć równomiernie lub 60% na przednia nogę;

ugięta tylna ręka – cały czas utrzymywać wyprostowane ramiona i tułów

    Obawa przed upadkiem na plecy:

odchylenie się za bardzo do tyłu, nad rufę deski – domykając żagiel wychyl się mocniej do przodu i na nawietrzną, podczas ruchu wybierania nie wahaj się, zrób to zdecydowanie.



W artykule wykorzystano fragmenty i rysunki z książki Czesława Marchaja „Teoria żeglowania, aerodynamika żagla”, Almapress 2000.

Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Nie komentowano

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł   następny artykuł »








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.