Na pewno zdarzyła Ci się sytuacja, w której nagle rufa deski zaczęła uciekać z wiatrem w niekontrolowany sposób, jakby urwało statecznik. Kończyło się to najczęściej upadkiem do wody pod żagiel lub trwało do momentu aż deska wyszła ze ślizgu. Zjawisko to zwane jest spinoutem lub krótko spinem.
Przyczyna tego zjawiska tkwi w pojawieniu się po zawietrznej stronie statecznika, tuż pod dnem deski bąbla powietrza, po którym woda ślizga się pozbawiając statecznik sił hydrodynamicznych. Spinout pojawia się często przy pierwszych próbach korzystania ze strapsów, kiedy to uczący się zbyt mocno obciążają tylną nogę, powodując spychanie rufy deski z kursu. Im ostrzejszy kurs tym łatwiej spina złapać i trudniej zgubić. Nadmierne obciążenie tylnej nogi często pojawia się samoistnie przy linkach trapezowych ustawionych za bardzo z przodu (zbyt blisko masztu). Przy tak ustawionych linkach surfer musi się mocno zapierać o deskę, żeby wybrać żagiel tylną ręką. Jest to jedna z najczęstszych przyczyn łapania spinów. Jak sobie radzić, gdy łapiemy spina? W pierwszej kolejności należy nieco otworzyć, czyli wyluzować żagiel, a następnie odpaść do baksztagu, podciągając tylną stopę w strapsie pod siebie. Czasem wystarczy jedynie zwolnić, lekko odpaść lub podciągnąć samą stopę. W zależności od kształtu i szerokości statecznika spinout może być łatwiejszy lub trudniejszy do zgubienia. Szersze, sztywniejsze i proste finy mogą przysporzyć nieco trudności. Także typ i wyporność deski ma tu duże znaczenie. O wiele łatwiej jest zgubić spina na małej wave`ówce niż na 130 litrach.
Jak zmniejszyć częstość pojawiania się spina: Przyczyna | Rozwiązanie | zbyt duży nacisk na tylną stopę | zmniejsz nacisk na tylną stopę, rozłóż go równomiernie na obie stopy | ustawienie tylnego strapsa zbyt daleko na rufie | przesuń tylnego strapsa o dziurkę lub dwie do przodu | zbyt głęboki profil żagla | wypłaszcz żagiel wybierając mocniej po bomie lub po maszcie i bomie | stopa masztu zbyt blisko dziobu | cofnij stopę masztu | zbyt nisko ustawiony bom | podnieś bom do linii barków | zbyt mały statecznik | załóż większy | zbyt miękki statecznik | załóż twardszy | lądowanie po skoku na rufie deski | ląduj płasko lub na dziobie deski ale miękko | lądowanie po skoku w bejdewindzie lub półwietrze | po wybiciu odpadnij i wyląduj w baksztagu | podczas rufy w ślizgu – zbyt szeroki fin | zmień statecznik na dłuższy i węższy lub wykonuj zwroty po większym łuku | przyczepiająca się do statecznika roślinność podwodna lub śmieci | załóż antygrassa | uszkodzony statecznik z „pędzlem” na końcu | przeszlifuj koniec statecznika nadając optymalny kształt | „rzadka” woda, dużo piany po załamaniu się fali przybojowej | zmień statecznik w wave`ówce na onshore lub na nieco większy model |
W celu eliminacji niepożądanego spinoutu w deskach regatowych stosuje się od kilku lat wycięcia w części dennej rufy (tzw. cut outs), mające na celu odprowadzenie pojawiającego się przy stateczniku powietrza. Aby zapobiec powstawaniu podciśnienia sprzyjającego zassaniu powietrza, niektórzy producenci stosują w deskach kanały łączące pokład z dnem (F2).
Spinout nie zawsze jest niechcianym złem. W ujeżdżaniu fali zawodnicy celowo zakładają miękkie, małe i szerokie stateczniki, i tak trymują deskę, aby ustawienie deski bokiem było łatwe do wywołania już przy mocniejszym nacisku na tylną stopę. |