Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



Sprzęt, wydarzenia, ludzie
serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Duck Jibe Poleć znajomemu
Autor: Pablo   
20.07.2009.
 

Duck Jibe - czyli rufa w ślizgu z przechwyceniem żagla pod bomem, jest jednym z bardziej widowiskowych manewrów. Jest on możliwy do nauczenia bez konieczności posiadania specjalistycznego sprzętu i elastycznych stawów. Warunkiem koniecznym do rozpoczęcia nauki tego triku jest jednak umiejętność pewnego wykonywania rufy w ślizgu bez utraty prędkości.

Bez grafiki

Do pierwszych prób zaopatrz się w bezkamberowy żagiel o powierzchni ok. 5.0-6.0m2, z mocno „wyciętym” likiem dolnym i w miarę stabilną, nie za dużą, trudno „gubiącą” ślizg deską. Idealna do tego celu jest deska o długiej linii wodnej, z nie za mocno podgiętym dziobem i o wyporności ok. 100-125 litrów. Optymalny wiatr to stabilne 4 do 5B i płaska jak stół woda. 

Pierwsze próby na sucho

Przed zejściem na wodę należy przećwiczyć na sucho przechwytywanie żagla. W tym celu znajdź zaciszne miejsce z czystym piaskiem, bez kamieni mogących uszkodzić dno. Wykręć z deski statecznik i podepnij pędnik. Ustawiając stopy tak jak przy podejściu do zwykłej rufy silnowiatrowej (przednia stopa w strapsie, tylna na burcie zawietrznej między strapsami), poszerz rozstaw rąk na bomie przesuwając tylną (szotową) rękę bliżej końca (noku) bomu. Wyobrażając sobie, że dochodzisz w skręcie do pełnego baksztagu. Teraz mocno wypychasz przednią (masztową) ręką żagiel do środka skrętu (do wewnątrz) tak, aby maszt znalazł się z boku i lekko z przodu burty zawietrznej. Bezpośrednio po wypchnięciu żagla przednią ręką, krzyżujesz ją nad ręką tylną i chwytasz bom jak najbliżej noku bomu. Puszczasz teraz tylną (szotową) rękę, a drugą wyciągasz żagiel rogiem szotowym do przodu, przed siebie i lekko na zewnątrz skrętu, powodując tym samym uniesienie masztu znad powierzchni wody (tutaj piasku). Następnie wolną ręką łapiesz bom z drugiej strony starając się chwycić jak najbliżej masztu. Puszczasz nok bomu i łapiesz bom z drugiej strony. Zwróć uwagę, aby cały czas być zwróconym barkami i twarzą do środka skrętu z lekko ugiętymi kolanami i ciężarem ciała rozłożonym mocniej na przednią stopę.

Po opanowaniu obrotu żagla na sucho, zejdź na wodę i znajdź mało oblegany obszar z płaską wodą i równym wiatrem. Potrzebujesz dość silnego wiatru, najlepiej równej „piątki” aby mieć lekki zapas prędkości. Zwrot, który będziesz wykonywać staraj się zrobić po dużym łuku, aby zgranie czasowe wszystkich elementów manewru było łatwiejsze. Duck Jibe wymusza nieco gorszą pozycję podczas skrętu. Nie możesz się zbyt mocno pochylić do przodu i do środka skrętu, gdyż może dojść do kontaktu masztu z wodą i efektownej katapy. Najkorzystniej jest przybrać pozycję lekko pochyloną do przodu i do środka skrętu, z ugiętymi kolanami i mocniej obciążoną przednią nogą.

Wykonanie

Płynąc półwiatrem, odpadasz do baksztagu, wczepiasz się z linek trapezowych i poszerzasz rozstaw rąk na bomie. Wyjmujesz tylną stopę ze strapsu, stawiasz ją na burcie pomiędzy przednim i tylnym strapsem i naciskasz nią na palce. Jednocześnie przednią nogą będącą w strapsie również naciskasz na palce i poprzez nacisk grzbietu stopy na strapsa rozpoczynasz skręt.

Wybrana grafika

Nacisk na burtę nie powinien być zbyt duży, gdyż najlepiej jest wykonać pierwsze zwroty po dużym łuku. Teraz wypychasz przednią ręką bom tak, aby maszt skierować w stronę środka skrętu.

Wybrana grafika

Bezpośrednio po wypchnięciu żagla przednią ręką, krzyżujesz ją nad ręką tylną i chwytasz bom jak najbliżej noku bomu.

Wybrana grafika

Puszczasz teraz tylną (szotową) rękę, a drugą ręką trzymającą za koniec bomu wyciągasz żagiel znad wody, kierując go rogiem szotowym, przed sobą, do przodu i lekko na zewnątrz skrętu.

Wybrana grafika

Jednocześnie lub nieco później, wysuwasz przednią stopę ze strapsu, umieszczając ją tuż za przednimi strapsami, prostopadle do osi deski i naciskasz na piętę, aby podtrzymać nacisk na burtę. Następnie wolną ręką łapiesz bom z drugiej strony starając się chwycić jak najbliżej masztu. Puszczasz nok bomu i chwytasz bom z drugiej strony.

Wybrana grafika

Tylną stopę przestawiasz przed przedni straps. Wybierasz żagiel, łapiesz ciąg w żaglu. Wkładasz stopy w strapsy.

Wybrana grafika

 

1.
duck01.jpg
2.
duck02.jpg
3.
duck03.jpg
4.
duck04.jpg
5.
duck05.jpg
6.
duck06.jpg
7.
duck07.jpg
8.
duck08.jpg
 

 Drobne rady:

- Jeżeli dojdzie do „sklejenia” masztu i lecisz na katapę, odchyl lekko głowę na zewnątrz skrętu, aby nie uderzyć nią o dziób deski. Przy wynurzaniu się z wody osłoń ręką głowę, ponieważ możesz zostać uderzony masztem.

- Nie trenuj na zbyt płytkiej wodzie! Upadek do wody przy katapie może spowodować poważne kontuzje.

 

Rider: Karol Politański (POLKarol)

Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Nie komentowano

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł   następny artykuł »








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.