Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Rufa w ślizgu Poleć znajomemu
Autor: Pablo   
26.02.2009.
 
Zwrot przez rufę w ślizgu, zwany krótko „rufą”, to bardzo ważny element w windsurfingu silnowiatrowym. Przez niektórych określany jest mianem „matury” z pływania na desce. Wykonana poprawnie rufa umożliwia szybką zmianę halsu, dostarcza dużo przyjemności i satysfakcji, często o wiele więcej niż przy zwykłym pływaniu półwiatrami. Angielska nazwa tego zwrotu to gybe, amerykańska, częściej stosowana - jibe. 

 

Wybrana grafika

 

Optymalne warunki

Do nauki najlepszy jest akwen z płaską wodą i stałym umiarkowanym wiatrem o sile 4-5B, gdyż przy tym zwrocie sednem sprawy jest utrzymanie ślizgu. Deska powinna mieć wyporność od 110 do 140 litrów i posiadać cechy deski Freeride. Taka deska umożliwia skręt po dużym łuku, wybacza błędy i prowadzi się dość miękko w skręcie. Żagiel, koniecznie bezkamberowy w rozmiarze 5,5-6,5m2. Strapsy powinny być ustawione nieco luźniej tak, aby stopy w miarę głęboko w nie weszły oraz powinny być w pozycji wewnętrznej (blisko osi), aby łatwiej kontrolować deskę w skręcie. Bom powinien być ustawiony na wysokości barków lub nieco wyżej. Pozycja stopy masztu nieco bliżej dziobu deski. Wszystko to będzie sprzyjało osiągnięciu lepszej pozycji w skręcie i pomoże w utrzymaniu ślizgu.

„Rufa” krok po kroku

Płynąc półwiatrem odpadnij do baksztagu...

Wybrana grafika

... i wyczep się z linek trapezowych.

Wybrana grafika

Wyjmij tylną nogę ze strapsu, ustaw ją pomiędzy przednim i tylnym strapsem na burcie wewnętrznej skrętu.

Wybrana grafika

Następnie naciśnij na palce przedniej stopy znajdującej się w strapsie i przenieś ciężar ciała do przodu. Jednocześnie mocno wybierz żagiel i pochyl go masztem do przodu i do środka skrętu.

Wybrana grafika

Stanie się to łatwiejsze, w momencie gdy przednią ręką trzymasz bom nachwytem, a przed odpadnięciem przesuniesz tylną rękę na bomie bliżej noku.

Wybrana grafika

Deska zacznie skręcać.

Wybrana grafika

Dochodząc do linii wiatru zacznij otwierać żagiel ...

Wybrana grafika

... wysuń przednią nogę ze strapsu i ustaw ją zaraz za przednim strapsem i przed tylną stopą, ustawiając ją piętą na wewnętrznej burcie deski.

Wybrana grafika

Ciężar ciała cały czas utrzymuj na przedniej nodze - przed jej przestawieniem - na palcach, a po przestawieniu - na pięcie. Mając barki i wzrok zwrócony do przodu i do środka skrętu, wykonaj obrót żagla wokół masztu znajdującego się jak najbliżej tułowia. Tuż przed lub równo z obrotem przestaw tylną nogę przed przedniego strapsa, aby podtrzymać ślizg.

Wybrana grafika

Bezpośrednio po obrocie wyciągnij pędnik przed siebie i lekko na nawietrzną, aby szybko złapać ponowny ciąg w żaglu.

Wybrana grafika

Staraj się nie dopuścić do sytuacji, w której maszt znajdzie się na zewnątrz skrętu.

Wybrana grafika

 

A teraz kilka istotnych szczegółów i ćwiczeń…

Pierwszą rzeczą, jakiej należy się nauczyć, to sterowanie deską za pomocą stóp i ułożenie sylwetki ciała podczas zwrotu. W tym celu, zanim nauczysz się obrotu żagla, poćwicz tzw. najazd. Płynąc w półwietrze odpadnij do baksztagu i wyczep się z linek trapezowych. Wyjmij tylną nogę ze strapsu i ustaw ją prostopadle do osi deski na burcie, pomiędzy przednim a tylnym strasem najlepiej w połowie odległości lub tuż przed tylnym (na mniejszych deskach).
Naciśnij na palce i pochyl się do przodu. Uginając mocno kolana, zbliż je do siebie, skieruj do przodu i do wewnątrz skrętu. Przenieś ciężar ciała na palce przedniej stopy, będącej w strapsie. Pamiętaj, aby nigdy nie dopuszczać do wyprostowania przedniej nogi w kolanie! Spowoduje to wyjście ze ślizgu i „niedokręcenie” zwrotu. Żagiel mocno wybierz, aby nie utracić ciągu i pochyl masztem do przodu i do wewnątrz skrętu, prostując przednią rękę i uginając tylną. Kontrolując przegłębienie burty, aby deska płynęła po dużym łuku, staraj się przekroczyć linię wiatru. Im grubsze burty deski, na której trenujesz zwrot tym mocniejszy powinien być nacisk.

 

Wybrana grafika


Teraz kilka szczegółów na temat techniki obrotu żagla. Przy rufie bardzo istotna jest prędkość najazdu. Mając dużą prędkość w baksztagu, z którego rozpoczynasz zwrot, dążysz do osiągnięcia prędkości wiatru w kursie pełnym. Zatem sam obrót żagla możesz wykonać z niepracującym żaglem, mając przez chwilę wrażenie jakby ktoś „wyłączył wiatr”.
Płynąc baksztagiem wybierz mocniej żagiel, aby nie utracić potrzebnej prędkości. Ręce na bomie powinny być ułożone dość szeroko. Przednia ręka powinna w tym momencie trzymać bom nachwytem. Będąc już w skręcie koniecznie utrzymuj przednią rękę jak najbardziej wyprostowaną, zapobiegnie to zwolnieniu deski i wyjściu ze ślizgu.
Wybrany pędnik tuż przed zwrotem pochyl do przodu i do wewnątrz skrętu. Brak pochylenia pędnika do wewnętrznej i przyciągnięcie go do tułowia wpłynie na przybranie złej pozycji, rotację barków na zewnątrz i utratę kontroli nad skrętem.
Jeżeli wykonujesz zwrot na dużym żaglu lub żaglu długim po bomie, trudno jest obrócić żagiel wokół masztu pochylonego do przodu i do wewnątrz skrętu, gdyż przy obrocie uderzysz końcem bomu o wodę. Na dużych zestawach lepiej nieco opóźnić moment obrotu i wykonać go z masztem znajdującym się z boku tułowia. Tuż przed obrotem, w momencie mijania linii wiatru, będąc mocno wychylony do przodu i wewnątrz skrętu, energicznie przyciągnij przednią ręką bom do siebie. Obrót wykonaj z boku ciała, będąc cały czas zwrócony kolanami i linią bioder do przodu, do wewnątrz skrętu. Postaraj się także utrzymywać w tej pozycji również barki. Przy obrocie, ręką która była ręką tylną złap za bom lub maszt i wyciągaj energicznie maszt do przodu i na nawietrzną, aby utrzymać ciąg żagla. Używa się tu czasem sformułowania „jakbyś chciał masztem musnąć o daszek czapki na głowie”. Po obrocie, jeszcze zanim deska dokręci do półwiatru mocno wybierz żagiel.

Pewne i szybkie przechwycenie bomu? Najłatwiejszym, ale nieco „powolnym” sposobem jest przechwyt „przez maszt”. Puszczając tylną ręką bom, łapiesz nią następnie za maszt poniżej bomu, a następnie wyciągasz go lekko do przodu i na wiatr. Chwytasz następnie drugą ręką bom i przekładasz na niego rękę z masztu.

Innym sposobem jest przełożenie rąk bezpośrednio z bomu na bom. W tym przypadku tylną ręką chwyć bom na nowym halsie przekładając ją nad ręką przednią. Dochodzi tu do chwilowego skrzyżowania rąk, które nie stanowi jednak większego problemu. 
 
Wybrana grafika

 

Trzecim, bardzo przyjemnym sposobem jest obrót z całkowitym, chwilowym puszczeniem bomu. Wykonuje się go najczęściej na małych zestawach Wave. Aby żagiel łatwo zmienił położenie, musisz mu nadać rotację. W tym celu, po wcześniejszym mocnym wybraniu żagla, w momencie przechodzenia przez linię wiatru, jednocześnie wypchnij tylną ręką koniec bomu do przodu, a przednią ręką przyciągnij maszt do siebie. W tym momencie, gdy żagiel zacznie się obracać, możesz puścić bom. Sam powinien Ci wpaść w ręce. Technika ta jest wstępem do nauki manewru Freestyle o nazwie „stall jibe”

Zgranie obrotu żagla z przechodzeniem linii wiatru jest kluczem do płynnego zwrotu. Im wcześniej wykonujesz obrót żagla, tym maszt powinien znajdować się bardziej z przodu i do wewnątrz skrętu. W ten sposób obrót wykonuje się najczęściej na zestawach Wave, przy zwrotach o małym promieniu.
Im później następuje obrót żagla, tym maszt przy obrocie powinien znajdować się bliżej tułowia, z boku i na zewnątrz skrętu. Tym sposobem wykonuje się zwroty na dużych zestawach, zwłaszcza slalomowych.
Jeżeli rufę wykonujesz nieco dłużej, płynąc po większym łuku, obrót żagla możesz wykonać dłużej i płynniej. W tym celu kontroluj pozycję masztu tak, aby w odpowiednim momencie wykonać obrót.
Również moment przestawienia stóp na desce może być różny. Po opanowaniu podstawowej techniki, warto się nauczyć rufy także techniką stosowaną na deskach regatowych i deskach Wave/Freestyle.
Na deskach Wave i Freestyle, gdzie są 3 strapsy ustawione blisko osi, przednią nogę możesz wyjąć ze strapsu dopiero po obrocie żagla. Przy silniejszym wietrze i zwrocie zrobionym po małym łuku zbędne staje się przestawianie tylnej stopy przed przedni straps. Wkłada się ją po prostu od razu do przedniego strapsa po zmianie halsu. Czasem zwłaszcza w deskach posiadających cienkie burty i strapsy ustawione nieco dalej od rufy deski, możesz wykonać cały zwrot mając obie stopy w strapsach.

Na szerokich deskach slalomowych, ze strapsami ustawionymi dalej od osi deski, zwłaszcza w granicznych warunkach wiatrowych, pomocne w utrzymaniu ślizgu jest przestawienie tylnej stopy przed przedni straps jeszcze przed obrotem żagla. Ten typ zwrotu zwany jest niekiedy jak „step jibe” i zapobiega wynurzaniu się dziobu deski, jakie ma miejsce końcowym etapie zwrotu przy umiarkowanych wiatrach.

W trudnych warunkach, kiedy na akwenie pojawia się „chop”, czyli krótka i urwista fala, pozycja na desce powinna być obniżona, z mocno ugiętymi kolanami i środkiem ciężkości ciała ustawionym nie tak daleko do przodu jak przy płaskiej wodzie. Przy większym zafalowaniu istnieje ryzyko katapulty przy zwrocie na skutek wbicia dziobu w falę. Aby temu zapobiec, czasem przyjmuje się niezbyt ładną pozycję, nieco odchyloną do tyłu, w stronę rufy. Nie jest to duży błąd, pod warunkiem, że jednocześnie nie idzie to w parze z przyciągnięciem i pochyleniem żagla na rufę.

Najczęściej spotykane błędy i sposoby ich eliminacji:

Problem

Przyczyna

Wskazówka

Deska nie chce skręcać, płynie na wprost nie przekraczając linii wiatru, przechwycenie żagla w ślizgu niemożliwe.

Niewłaściwe obciążenie burt, zła praca stóp, maszt skierowany na zewnątrz skrętu, żagiel w początkowej fazie zwrotu zbyt blisko tułowia, przednia ręka za mocno ugięta.

Utrzymuj optymalny nacisk na burtę tak, aby pochylić deskę w skręcie. Przed dojściem do linii wiatru, utrzymuj żagiel przed sobą i do wewnątrz skrętu.

Deska przewraca się na burtę zawietrzną (wewnętrzną w skręcie), wpadasz na żagiel.

Zbyt mocne obciążenie burty zawietrznej (wewnętrznej w skręcie).

Zmniejsz nacisk na palce stóp, utrzymuj optymalny nacisk na burtę.

Deska w skręcie jest niestabilna, „myszkuje”, podskakuje, masz trudności z jej opanowaniem.

Zbyt wysoko uniesiony  środek ciężkości ciała, zbyt sztywna pozycja, brak ugięcia kolan.

Ugnij kolana, obniż pozycję, przenieś nacisk bardziej na palce przedniej stopy.

Deska mija linię wiatru, a Ty nie zdążasz obrócić żagla i wpadasz z nim na plecy, do wody lub żagiel wyrywa Ci z rąk.

Spóźniony obrót żagla.

Rozpocznij obrót żagla przed minięciem linii wiatru, tak, aby obrót miała miejsce dokładnie w momencie przechodzenia przez linię wiatru lub jeśli masz tendencje do spóźniania momentu przerzucania żagla, po minięciu linii wiatru przyciągnij maszt bliżej siebie i na zewnątrz skrętu, a żagiel obróć, gdy znajdzie się z boku Ciebie.

Deska wychodzi ze ślizgu, staje „dęba” z uniesionym dziobem przed dojściem do linii wiatru, a Ty wpadasz z żaglem na plecy na rufę. Przy obrocie żagla wyrywa Ci go z rąk.

Wyprostowana przednia noga, zbyt duży nacisk na tylną stopę, żagiel w początkowej fazie zwrotu zbyt blisko tułowia, przednia ręka za mocno ugięta.

Ugnij kolana, zbliż je do siebie, skieruj do przodu i do wewnątrz skrętu, zwiększ nacisk na przednią stopę, nie dopuszczaj do jej wyprostowania, przed dojściem do linii wiatru, utrzymuj żagiel przed sobą i w kierunku do wewnątrz skrętu, utrzymuj przednią rękę jak najbardziej wyprostowaną.

Podczas zwrotu tracisz równowagę i „lecisz” do przodu.

Sylwetka zbyt mocno wyprostowana i wychylona do przodu, brak amortyzacji kolanami.

Nie dopuszczaj do zbyt mocnego wychylenia do przodu, obniż pozycję poprzez ugięcie kolan.

Przy obrocie żagiel wyrywa z rąk, wymusza skłon do przodu.

Niewłaściwa pozycja na desce, wyprostowana przednia noga, żagiel wypuszczony za daleko do przodu i na zewnątrz skrętu.

Obrót wykonaj wokół masztu zbliżonego do tułowia, wychylając się do przodu i do wewnątrz skrętu, ugnij kolana i wypchnij biodra do przodu.

Przy obrocie żagla masz problem ze złapaniem bomu z drugiej strony, żagiel trudno wybrać po przechwyceniu.

Za wcześnie wykonany obrót żaglem - przechwyt przed minięciem linii wiatru, żagiel wypuszczony masztem do przodu i na zewnątrz skrętu, zbyt małą prędkość najazdu, za słaby wiatr.

Obrót lekko opóźnij, wykonaj go wokół masztu zbliżonego do tułowia, wychylając się do przodu i do wewnątrz skrętu, ugnij kolana i wypchnij biodra do przodu, staraj się nadać żaglowi rotację.

Szybko wytracasz prędkość, nie możesz dojść do linii wiatru.

Otwieranie żagla w pierwszej fazie wejścia w skręt, niewłaściwe obciążenie burt, zła praca stóp, tylna ręka trzyma bom zbyt blisko masztu.

Tylną rękę przesuń na bomie dalej od masztu, przy wchodzeniu w skręt wybierz żagiel, a następnie płynnie go otwieraj i obracaj wokół masztu.

Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Pokaż 1 z 1 komentarzy

1. 02-03-2009 20:01 - Lampshade

Pablo świetny artykuł! Jeden z najdokładniejszych jakie czytałem! 
Pozdro 4All

Pokaż 1 z 1 komentarzy

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł   następny artykuł »








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.