Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło




serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Prawo drogi Poleć znajomemu
Autor: Pablo   
25.11.2008.
 
Na wodzie, podobnie jak na drodze, istnieją pewne przepisy ruchu. Niestety, brak ich znajomości jest bardzo powszechny wśród deskarzy.

Pierwszą grupą przepisów są zasady, jakimi należy się kierować w sytuacjach, w których może dojść do kolizji pomiędzy różnymi typami jednostek pływających.

I tak: małe statki, które nie mają napędu mechanicznego ani żaglowego (np. kajaki, czy łodzie wiosłowe), powinny ustępować z drogi małym statkom żaglowym (m.in. deskom windsurfingowym). Przepis jest logiczny  w przypadku słabych wiatrów i wolnej żeglugi. Staje się on jednak zupełnie niepraktyczny w przypadku warunków ślizgowych, gdy osiągane na desce prędkości są dziesięciokrotnie większe niż np. roweru wodnego. W takim przypadku najrozsądniej jest bezpiecznie ominąć taką jednostkę, nie czekając aż ustąpi Wam miejsca.

Kolejnym przepisem jest obowiązek ustępowania drogi przez jednostki napędzane silnikiem jednostkom pod żaglami. Należy tu jednak zaznaczyć, że jednostki o napędzie mechanicznym, a będące „w pracy”, nie mają obowiązku ustępowania tym, którzy pływają dla przyjemności. Dotyczy to zwłaszcza WOPRu, Ratownictwa Morskiego, Policji, kutrów rybackich, statków pasażerskich czy transportowych, statków nadzorujących regaty itp.

Drugą grupą przepisów są zasady regulujące prawo drogi pomiędzy jednostkami żaglowymi.

O ile pomiędzy jachtami żaglowymi są one skrupulatnie przestrzegane, o tyle w przypadku desek windsurfingowych, znacznie bardziej zwrotnych i szybszych, często zapomina się o ich istnieniu, a przestrzega się jedynie podczas regat.

Zanim wymienię podstawowe zasady pierwszeństwa na wodzie, muszę podkreślić, że bezwzględne prawo drogi mają jednostki biorące udział w regatach. Z tego powodu, jeśli widzimy w pobliżu regaty, najlepiej wybrać sobie miejsce do pływania poniżej dolnej boi, ograniczającej trasę regat, czyli tej, która jest ustawiona najbardziej z wiatrem.

Podstawowe zasady pierwszeństwa:

1)      Jeżeli dwie deski żeglują na kursach kolizyjnych w przeciwnym kierunku (na przeciwnych halsach), deska płynąca lewym halsem ustępuje desce płynącej halsem prawym. Lewy hals, to kurs względem wiatru, w którym lewa burta deski jest nawietrzna, a lewa ręka znajduje się na bomie bliżej masztu. Mówimy oczywiście o pozycji typowej na desce. W praktyce oznacza to, że deska ustępująca powinna wyostrzyć lub odpaść, aby uniknąć zderzenia. Manewr należy wykonać odpowiednio wcześnie i zdecydowanie.

2)      Jeżeli dwie deski żeglują na kursach kolizyjnych, na tym samym halsie, deska płynąca kursem pełniejszym (bardziej z wiatrem) ustępuje desce płynącej kursem ostrzejszym (bardziej pod wiatr). W praktyce oznacza to, że deska ustępująca, jeśli nie chce zmieniać kursu, musi zwolnić lub zatrzymać się, aby przepuścić deskę mającą pierwszeństwo, albo w przypadku zmiany kursu i przepłynięcia za jej rufą, też z reguły powinna zwolnić.

3)      Jeżeli dwie deski żeglują na kursach kolizyjnych w tym samym kierunku, a jedna z nich płynie szybciej i zachodzi obawa, że uderzy w rufę deski przed sobą, ma obowiązek do tego nie dopuścić. W praktyce wiąże się to z wyprzedzeniem jej lub ominięciem po zawietrznej lub nawietrznej. Manewr wyprzedzania powinien być wykonany odpowiednio wcześnie i z bezpiecznym zapasem odległości, minimum 10m. Wyprzedzając zbyt blisko po nawietrznej musimy się liczyć z tym, że zabierzemy wyprzedzanemu wiatr, a wyprzedzając blisko po zawietrznej, że tego wiatru może nam zabraknąć lub wyprzedzany „zrzuci nam na głowę” swój żagiel.

Przepisy przepisami, a życie życiem. Mimo, że na desce często masz pierwszeństwo w świetle przepisów, nie oczekuj, że powolny, ciężki i mało zwrotny jacht żaglowy będzie Ci ustępował miejsca. W tego typu sytuacjach kieruj się zdrowym rozsądkiem i ze sporym zapasem, mijaj się z jachtem, nie tylko aby uniknąć kolizji, ale także po to, aby nie wpaść do wody, gdy większy od naszego żagiel i wysokie burty jachtu zakłócą przepływ wiatru wokół Twojego żagla.

Żeglując wśród innych, musisz mieć na uwadze nieznajomość przepisów, skłonność do brawury, ścigania się, brak kultury, a także nieopływanie i brak umiejętności.

Jeśli przyjdzie Ci pływać wśród uczących się, i widzisz, że nie panują nad sprzętem, często wpadają do wody, a sprzęt rządzi nimi, omiń ich z daleka. Przepływając blisko, musisz wiedzieć, że początkujący w momencie niebezpieczeństwa może puścić żagiel. Osoby bardziej zaawansowane także, z reguły reagują w sytuacjach kolizyjnych w typowy sposób. Jeśli ktoś płynie w ślizgu półwiatrem dokładnie w Twoim kierunku, możesz spodziewać się, że aby się z Tobą nie zderzyć wyostrzy, bo tak jest mu zdecydowanie łatwiej i szybciej. Ja osobiście, w przypadku gdy nie spodziewam się, że osoba płynąca w moim kierunku zna przepisy prawa drogi, grubo wcześniej odpadam i mijam ją po zawietrznej.

Tu warto się zastanowić, czy nie upowszechnić w windsurfingu codziennym bardzo praktycznego  przepisu z żeglarstwa lodowego, mówiącego, że gdy dwaj zawodnicy żeglują kursami przeciwnymi wprost na siebie, każdy z nich musi ustąpić (zmienić kurs) w prawo.

Zwyczajowo przyjmuje się, że:

4)      Deska włączająca się do ruchu ustępuje desce płynącej stałym kursem. Oznacza to, że jeśli zamierzasz wystartować z brzegu czy z wody, musisz upewnić się, że swoim zachowaniem nie zmienisz kursu innych desek lub nie przyczynisz się do kolizji.

5)      Deska wykonująca zwrot ustępuje desce płynącej stałym kursem. Ujmując to inaczej, jeżeli zamierzasz wykonać zwrot, musisz się rozejrzeć i upewnić, że swoim zachowaniem nie zmusisz kogoś do zmiany kursu. Jeżeli zamierzasz wykonać jakiś skok lub trik Freestylowy, obowiązuje podobna zasada.

Należy też zwrócić uwagę na negatywne zjawisko, a jednak dość powszechnie występujące na zatłoczonych akwenach, czyli na tzw. „wywózkę”.

Wyobraź sobie taką sytuację. Płyniesz „połóweczką” w ślizgu, planujesz za chwilę zrobić rufę. Wyprzedzasz kogoś po nawietrznej, po czym stwierdzasz, że ów „ktoś” poczuł się upokorzony faktem wyprzedzenia i za wszelką cenę chce Ci udowodnić, że jest od Ciebie szybszy. Przyśpiesza i płynie po zawietrznej z zaciśniętymi zębami, po czym tuż przy brzegu, płyciźnie lub skałach, wyostrza i robi zwrot na wiatr lub niezwykle popularny na jeziorach „zwrot przez brzeg”. Wywozi Cię, zmuszając do zatrzymania i... pozbawiając dobrego humoru.

Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Nie komentowano

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.