Witaj, nie jesteś jeszcze zalogowany | Zaloguj się | Zarejestruj się | Odzyskaj hasło



Sprzęt, wydarzenia, ludzie
serwis zagli
Surfnation
go2hel.pl
Kolporter RSS

Zawór odpowietrzający Poleć znajomemu
Autor: Pablo   
25.11.2008.
 
Mała śrubka znajdująca się na pokładzie deski tuż obok skrzynki podmasztowej to zawór odpowietrzający. Obecnie montowany jest w większości desek seryjnych i w prawie wszystkich customach. Zdawać by się mogło, że ten element jest mało ważny, a w rzeczywistości jest dokładnie odwrotnie.
 
Wybrana grafika
Niedokręcony podczas pływania, powoduje bezpowrotne wnikanie wody wgłąb deski, pomiędzy laminat a styropianowy rdzeń. Waga takiej deski może się zwiększyć nawet o kilka kilogramów, co istotnie zmienia parametry deski, powodując m.in. opóźnione i utrudnione wejście w ślizg oraz słabe osiągi deski zwłaszcza przy umiarkowanych wiatrach.
 
 
Wybrana grafika

Odkręcenie zaworu jest konieczne w momencie pojawienia się dużej różnicy ciśnień, powstałej w wyniku dużej różnicy temperatur lub wysokości. Ma to szczególne znaczenie w przypadku przewożenia deski samolotem. Bardzo niskie ciśnienie, jakie jest w luku bagażowym na wysokości kilku tysięcy metrów powoduje „napompowanie” deski. Z dokładnie taką samą sytuacją, ale w dużo mniejszym stopniu ze względu na hermetyczną kabinę, mamy do czynienia w przypadku wzięcia na pokład samolotu zamkniętej paczki chipsów.

W przypadku, gdy zawór odpowietrzający nie zostanie odkręcony na czas lotu, wówczas zwiększone ciśnienie wewnątrz kadłuba deski, nie mogąc znaleźć ujścia, spowoduje pęknięcie laminatu i uszkodzenie deski. Opisywana sytuacja ma miejsce przede wszystkim w deskach konstruowanych metodą klejenia dna z pokładem (tzw. klejonki). Uszkodzeniu ulega miejsce łączenia na burcie, zwane popularnie „spawem”. Często jest prawie niezauważalne. Z tego właśnie powodu, podczas każdej podniebnej podróży ze sprzętem należy taki zawór wykręcić, i schować go np. do portfela razem z monetami, czy też zawinięty w torebkę foliową wciskamy w skrzynkę podmasztową (na pewno wtedy o nim nie zapomnimy).

Śrubę należy także wykręcać, gdy przechowujemy deskę zimą w nieogrzewanym garażu czy innym pomieszczeniu narażonym na ujemne temperatury.

Jeśli już zdarzy się opisywana sytuacja i deska „napije się” wody, możesz udać się do serwisu naprawiającego deski, aby coś zaradził. Dokładnie opukując centymetr po centymetrze, wprawne ucho zlokalizuje miejsca z wodą pod laminatem.

Najprostszą i w miarę mało inwazyjną naprawą jest nawiercenie kilku otworów  (które później uzupełni się szpachlówką) i postawienie deski na kilka dni w słonecznym miejscu. Oczywiście zawór też należy wtedy wykręcić. Deskę należy ustawić tak, aby wywiercone otwory były w miarę możliwości najniżej tak, aby woda mogła swobodnie wypływać. Dlaczego na słońcu? Styropianowy rdzeń deski nagrzewając się, zwiększa swoją objętość i wypycha wodę na zewnątrz.

 
Polecane

Komentarze użytkowników  
 

Średnia ocen użytkownika

 

Nie komentowano

Dodaj komentarz!



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artykuł








© http://www.hotis.pl, Wszystkie zawarte w wortalu artykuły są naszego autorstwa i jakiekolwiek kopiowanie ich w całości, bądź fragmentach jest zabronione i podlega Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych z dn. 4.02.1994 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz.83) wraz z późniejszymi zmianami.